Suplementy a antykoncepcja (a konkretnie tabletki antykoncepcyjne) to przykład, że niby wszyscy wiedzą o ich zależności, ale w sumie nikt nie wie dokładnie. Na początku: nie mam zamiaru nikogo zniechęcać do tabletek antykoncepcyjnych, mówić, że to zło i w ogóle. Celem tekstu jest uświadomienie KIEDY ZACHOWAĆ OSTROŻNOŚĆ. Interakcja leków antykoncepcyjnych i suplementów może prowadzić nie tylko do niechcianej ciąży, ale także od zachwiania gospodarki hormonalnej i składników mineralnych. Na co trzeba uważać?

Spis treści:

  • Suplementy a antykoncepcja – co osłabia działanie tabletek antykoncepcyjnych?
  • Antybiotyki a antykoncepcja
  • Leki a tabletki antykoncepcyjne – co jeszcze osłabia ich działanie?
  • Suplementy a antykoncepcja – na co uważać?
  • Suplementy a antykoncepcja – suplementy działające na jelita
  • Inne suplementy a antykoncepcja
  • Suplementy a antykoncepcja – czy potrzebne jest uzupełniania niedoborów?

Suplementy a antykoncepcja – co osłabia działanie tabletek antykoncepcyjnych?

Część leków i suplementów może osłabiać działanie tabletek antykoncepcyjnych. To wszyscy wiedzą. Najlepiej znany jest chyba dziurawiec, ale to zaledwie początek dość długiej listy. Moim zdaniem powinny otwierać ją:

Antybiotyki a antykoncepcja

Mam wrażenie, że to może być przyczyna największej liczby przypadków w których antykoncepcja zawiodła. Dlaczego antybiotyki wpływają na skuteczność tabletek antykoncepcyjnych? Tutaj nie powinno być zdziwienie: ponieważ osłabiają one mikroflorę jelitową.

Zaburzenia mikroflory jelit to w konsekwencji zmniejszone wchłanianie substancji czynnych do krwi i obniżone działanie leku.

Niestety, tutaj suplementacja probiotykiami nie rozwiązuje sprawy i zaleca się, aby w czasie trwania antybiotykoterapii stosować także inne zabezpieczenie. Ja, wiedząc że odbudowa mikroflory jelit trwa dość długo, po inwazyjnej antybiotykoterapii przedłużyłabym ten czas do miesiąca. W międzyczasie warto stosować probiotyki.

O tym jak stosować probiotyki w antybiotykoterapii przeczytasz tutaj

Leki a tabletki antykoncepcyjne – co jeszcze osłabia ich działanie?

Jako, że post ma być głównie o suplementach to skupię się jedynie na wymienieniu leków, które także mogą mieć wpływ na skuteczność antykoncepcji.

 

  • Leki nasilające perystaltykę jelit przyspieszające trawienie i przeczyszczające
  • Leki przeciwpadaczkowe
  • Przeciwgruźlicze (np. ryfampicyna, rifabutyna),
  • Niektóre przeciwgrzybicze (np. gryzeofulwina)

Za każdym razem jeśli zachodzi konieczność przepisania jakiegokolwiek nowego leku poinformuj lekarza o przyjmowaniu tabletek antykoncepcyjnych.

Wróćmy teraz do meritum, czyli suplementów.

Suplementy a antykoncepcja – na co uważać?

Suplement, w przeciwieństwie do leku na receptę kupujemy sami w aptece. Nie znam nikogo kto za każdym razem konsultowałby fakt przyjmowania antykoncepcji z farmaceutą przed wyborem suplementu. Co więcej – suplementy wydają nam się zupełnie niegroźne, często pozbawione efektów ubocznych. To bardzo ciekawe: jednocześnie wierzymy w ich uzdrawiającą moc, ale lekceważymy, że skoro mają tak silne działanie prozdrowotne to mogą mieć także efekty uboczne. Na przykład wchodzić w korelację z lekami (bardzo liczne substancje aktywne suplementów reagują z lekami). Dotyczy to również leków antykoncepcyjnych. Poniżej przedstawiam listę popularnych suplementów, które mogą osłabiać działanie tabletek antykoncepcyjnych

Suplementy a antykoncepcja – suplementy działające na jelita

To jest jedno z najbardziej logicznych, a jednocześnie najmniej docenianych powiązań. Leki (także tabletki antykoncepcyjne) wchłaniają się w jelitach. Aby takie wchłanianie przebiegło prawidłowo potrzebują trochę czasu, zdrowego nabłonka, dobrej mikroflory. Tymczasem suplementy działające na pracę układu pokarmowego są bardzo powszechnie stosowane. Najpopularniejsze to:

  • Węgiel. Stosowany podczas biegunki węgiel może pochłaniać inne leki, również hormonalne. Dlatego zaleca się, aby między spożyciem węgla, a tabletek antykoncepcyjnych minęło około 3-4 godziny.
  • Senes i inne zioła przyspieszające trawienie. Bardzo popularne składniki różnego rodzaju tabletek odchudzających czy herbatek, które przyspieszają perystaltykę jelit. Zachowaj ostrożność przy stosowaniu antykoncepcji (moim zdaniem w ogóle zachowaj ostrożność, bo mogą przynieść więcej szkody niż pożytku)
  • Chrom – również obecny w tabletach na odchudzanie. Wpływa między innymi na wiązanie tłuszczy i może osłabiać działanie antykoncepcji.
  • Siemię lniane i babka płesznik – zakończenie prawda? Śluz zawarty w siemieniu lnianym przemiesza się przez cały układ pokarmowy (w tym jelita) i może utrudniać wchłanianie leku)

Inne suplementy a antykoncepcja

  • Znalazłam także informację, że duże dawki witaminy D mogą wypływać na działanie antykoncepcji. Jednak nie udało mi się jak na razie znaleźć potwierdzenia w literaturze, ale chcę to też napisać, bo może być to istotne. Duże dawki witaminy C. Osławiony sok grejfrutowy, którym nie zaleca się popijać żadnych leków to tylko jeden aspekt połączenia witaminy C w dużych dawkach i aktywnych składników leków. W przypadku antykoncepcji duże dawki witaminy C (powyżej 1000 mg) może przyczynić się do zaostrzenia objawów ubocznych stosowania antykoncepcji np. nudności. Ale to nie koniec! Nagłe odstawienie dużych dawek witaminy C przy jednoczesnym stosowaniu tabletek antykoncepcyjnych może wpływać na ich skuteczność ze względu na towarzyszące temu wahanie poziomu estrogenów.

Suplementy a antykoncepcja – czy potrzebne jest uzupełniania niedoborów?

Antykoncepcja hormonalna wpływa na poziom składników mineralnych we krwi. Przykładem może być cynk. Tabletki antykoncepcyjne wpływają negatywnie na  poziom cynku we krwi, powodując tym samym wzrost stężenia miedzi i zwiększone wchłanianie wapnia. Trudno powiedzieć jakie skutki może to za sobą pociągać. Jednak już sam fakt, że pojawia się problem z cynkiem może wskazywać na pojawienie się między innymi problemów z odpornością.

 

Czy w takim razie suplementy w antykoncepcji to zagrożenie czy konieczność? I tutaj jak zawsze dojdę do oczywistych, mało odkrywczych, ale ciągle ignorowanych wniosków: indywidualizacja zaleceń. Racjonalna suplementacja, nie suplementowanie wszystkiego jak leci bez sprawdzania działań ubocznych, uzupełnianie niedoborów najlepiej za pomocą zrównoważonej diety. Sięganie po suplementy wówczas, kiedy jest taka potrzeba, a nie profilaktycznie „bo źle się odżywiamy”. Czytanie ulotek, szukanie informacji. To wszystko jest bardzo istotne, a nadal lekceważone.

 

Chcesz przeczytać na temat racjonalnej suplementacji oraz uzyskać dostęp do bezpłetnego webinaru? Tekst i link znajdziesz w tym artykule.