Zamienniki mleka to temat, który dotyczy niemal każdego na diecie eliminacyjnej. Alergia na białka mleka krowiego czy nietolerancja laktozy wymagają bowiem eliminacji nie tylko słodkiego mleka, ale wszystkich jego przetworów. Pojawia się więc problem – czym zastąpić nabiał? Jakie są zamienniki mleka, sera, twarogu, jogurtów, śmietany?

Zamienniki mleka – po co eliminować nabiał z diety?

Eliminacja nabiału jest jedną z najczęściej prowadzonych diet. Część osób rezygnuje z nabiału ze względów etycznych (weganie). Niektórzy uważają, że mleko po prostu szkodzi i nie powinno być spożywane przez ludzi. Część osób wykonała badania i stwierdzono u nich alergię na białka mleka krowiego, albo nietolerancja laktozy. (ps. pamiętasz, że alergia i nietolerancja to nie to samo? Zajrzyj tutaj)

Zastanawiasz się, czy mleko Ci szkodzi? Rozważ następujące badania:

  • Badania na alergię IgE- zależną (szybką). Alergia ta manifestuje się zwykle na krótko po zjedzeniu posiłku z mlekiem. U małych dzieci może być to np. atopowe zapalenie skóry lub dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Uważaj, ponieważ silna alergia może powodować wstrząs anafilaktyczny!
  • Badania na alergię IgG-zależną (np. ImuPro). Alergia IgG zależna daje opóźnione objawy. Statystycznie, białka mleka krowiego są jednym z najczęstszych alergenów (obok jajka i glutenu). Objawy mogą być niespecyficzne – zmiany skórne, dolegliwości ze strony układu pokarmowego np. wzdęcia, nawracające infekcje, migreny.
  • Wodorowy test oddechowy w kierunku nietolerancji laktozy. Wynika ona z braku odpowiedniego enzymu – laktazy. Może być trwała lub czasowa (na skutek zniszczenia kosmków jelitowych) np. po atybiotykoterapii.

Zamienniki mleka – kiedy już mamy diagnozę. Czym zastąpić nabiał?

Konieczność eliminacji mleka i jego przetworów najczęściej wiąże się z obawą o niedobory wapnia. Poza tym eliminacja może sprawiać problemy w kuchni.

Artykuł o wapniu w diecie znajdziesz tutaj

Poniżej lista produktów, którymi możesz zastąpić nabiał:

 

Produkt Zamiennik
Zamienniki mleka i jego przetworów: Mleko Napoje roślinne: ryżowe, migdałowe, sojowe, kokosowe i inne. W sklepach dostępnych jest wiele ich rodzajów. Różnią się nie tylko typem, ale też składem i ceną. Wybierając napój roślinny, należy uważnie czytać skład i kupować te bez cukru oraz chemicznych dodatków, np. smakowych, stabilizatorów. Dobrze jest sięgnąć po napoje wzbogacane wapniem, najlepiej z alg. Mleko roślinne można również wykonać samodzielnie w domu.
zamienniki mleka i jego przetworów: Jogurt i kefir Gotowe jogurty na bazie mleka kokosowego lub sojowego znajdziemy w dobrze zaopatrzonych sklepach ze zdrową żywnością i większych marketach. Jogurt i kefir można również wykonać samodzielnie, dodając do napoju roślinnego odpowiedni rodzaj bakterii fermentujących. Bakterie te można kupić przez Internet lub w sklepach specjalistycznych.
zamienniki mleka i jego przetworów: Śmietana Śmietana roślinna dostępna jest w sklepach ze zdrową żywnością. Dobrym zamiennikiem jest gęste mleko kokosowe z kartonu lub puszki.
zamienniki mleka i jego przetworów: Ser żółty Sery wegańskie dostępne są w wybranych sklepach ze zdrową żywnością lub w sklepach internetowych. Zamiennikiem sera np. w zapiekance i na pizzy może być bezmleczny, bezglutenowy beszamel
zamienniki mleka i jego przetworów:Masło Roślinne margaryny (zwróć uwagę, żeby w składzie nie było serwatki), oleje roślinne dobrej jakości, np. kokosowy, oliwa z oliwek, masło klarowane. Masło to ze względu na znikomą ilość białek mleka krowiego może być spożywane podczas stosowania diety eliminacyjnej.

Koniecznie przeczytaj też: dieta bezmleczna dla dziecka. 

Ta lista ułatwi ci wybór mleka i zakupy.