Bezglutenowa panierka oznacza, że trzeba jakoś zastąpić bułkę tartą. Oczywiście można zmielić wysuszone, bezglutenowe bułki (i to jest jedno z rozwiązań), a na rynku są dostępne gotowe bezglutenowe panierki. Jednak mając w domu produkty z tej listy spokojnie zrobimy chrupiącą panierkę. W jaki sposób?

Bezglutenowa panierka – do czego jej używamy?

Nie wiem jak Wy, ale ja uwielbiam jedzenie w panierce. Warzywa, kotleciki, rybę, owoce morza. Najchętniej wszystko bym panierowała i smażyła, a powstrzymuje mnie jedynie to, że nie jest to najzdrowsza metoda przygotowywania jedzenia. Ale raz na jakiś czas… Bezglutenowa panierka przyda się przy robieniu:

  • Kotletów mięsnych i warzywnych
  • Domowych nuggetsów mięsnych i warzywnych
  • Krokietów
  • Panierowanych warzyw

Z czego można zrobić bezglutenową panierkę?

bezglutenowa panierka

bezglutenowa panierka

Bezglutenowa panierka – zmielone pieczywo bezglutenowe

Jest to metoda dla osób osiadających maszynkę do mięsa lub inne urządzenie z tarką o mocnym silniku. Ewentualnie dla cierpliwych, bo wysuszone pieczywo można zetrzeć na tarce ręcznej, ale jest to dość męczące i czasochłonne. Warunkiem jest posiadanie bezglutenowych bułek i chleba, które chcemy przeznaczyć na bułkę tartą.

Moja rada: miej przygotowany materiałowy, czysty woreczek. Kiedy zostanie Ci samotna, zeschnięta bułka, część chleba lub kiedy pokusisz się o pieczenie bułeczek a one wyjdą twarde jak kamienie – dosusz pieczywo w piekarniku lub na blasze i schowaj do woreczka. Żeby nie spleśniało musi być bardzo dobrze wysuszone. Jak uzbierasz większą ilość to zetrzyj w mikserze lub maszynce do mięsa. Przechowuj jak zwykłą bułkę tartą

Bezglutenowa panierka – ziarna ekspandowane

W moim domu bezglutenowa panierka to zazwyczaj ziarno ekspandowane: amarantus lub proso. Przyznaję, że rzadko zostaje mi suche pieczywo więc nieczęsto robię bezglutenową bułkę tartą. Natomiast zastosowanie ekspandowanych zbóż jest proste i niedrogie. Jedyne na co trzeba uważać to aby się nie przypaliły. Dlatego zwykle nie smażę na bardzo dużym ogniu i używam tłuszczu o wysokiej temperaturze dymienia: oleju kokosowego lub ryżowego.

 

bezglutenowa panierka

Bezglutenowa panierka – kaszka kukurydziana

Mój osobisty faworyt jeśli chodzi o chrupkość i kolor. Każdy warzywny kotlet ubrany w panierkę z kaszki kukurydzianej od razu zyska w oczach dziecka etykietkę „nuggetsa”. Drobna kaszka kukurydziana dobrze przylga do tego co panierujemy i świetnie się smaży. I chrupie…

Bezglutenowa panierka – inne pomysły

To nie wszystko! Tak naprawdę panierkę można zrobić z bardzo wielu dostępnych w kuchni produktów. Na przykład:

  • Pokruszone płatki kukurydziane
  • Rozdrobnione płatki owsiane/gryczane
  • Płatki jaglane

Do panierki możesz dodać także inne ziarna i nasiona: słonecznik, quinoa, pestki dyni, płatki migdałowe.

Bezglutenowa panierka i panierka bez jajka

Już wiesz czym zastąpić bułkę tartą, ale co z mąką i jajkiem? Przecież wszyscy wiedzą, że panierka to mąka + roztrzepane jajko + bułka tarta. Jeśli na diecie musisz także eliminować jajka to najlepszym rozwiązaniem np. przed obtoczeniem w panierce kotletów lub ryby jest obtoczenie jej w mieszance mąki kukurydzianej lub z ciecierzycy z wodą.

Proporcje: 3 łyżki mąki kukurydzianej lub z ciecierzycy mieszamy z 5-6 łyżkami wody. Powinna powstać masa o gęstości ciasta naleśnikowego. Osuszony kawałek mięsa albo ryby najpierw obtaczamy w mące z wodą, a później dopiero w panierce.

Sprawdź przepis na nuggetsy z dyni!