Co do picia dla dziecka? Czy roczniak może pić herbatkę? Jaki sok dla dziecka? Czy dopajać niemowlę karmione piersią? Wydawałoby się, że temat tego, co i jak podawać do picia dla dziecka nie jest zbyt skomplikowany. Okazuje się jednak, że jest on jednym z najczęstszych źródeł błędów dietetycznych, które popełniają rodzice. Poszukajmy odpowiedzi na najważniejsze pytania:

Ile powinno pić dziecko?

Woda stanowi 60-75% ciała dorosłego człowieka, ok 80% ciała noworodka i 75% ciała małego dziecka. Jej odpowiednia podaż jest kluczowa dla życia, a odwodnienie może prowadzić do poważnych niedoborów.

Zapotrzebowanie na płyny u dziecka jest zależne przede wszystkim od masy ciała.

  • Dziecko ważące poniżej 10 kg potrzebuje 100 ml płynu na każdy kilogram masy ciała.
  • Dziecko ważące 10–20 kg wymagają podaży 1000 ml wody + 50 ml na każdy kilogram powyżej 10 kg.
  • Dziecko ważące powyżej 20 kg – 1500 ml + 20 ml na każdy kilogram powyżej 20 kg.

Przykładowo: 8-kilogranowe dziecko powinno dziennie wypijać 800 ml płynów (w tym mleko matki lub mm), a 18 kilogramowy 5-latek potrzebuje już 1400 ml ( w tym np. zupy, herbata).

Groźne objawy odwodnienia u dorosłych – zajrzyj tutaj

Czy niemowlę karmione piersią trzeba dopajać wodą?

Jeśli niemowlę karmione jest wyłącznie piersią i otrzymuje pierś na żądanie nie musi być dopajane niczym. Ani wodą, ani herbatką, ani soczkiem. Dzieci karmione mlekiem modyfikowanym także otrzymują niezbędną dawkę płynów wraz z porcjami mleka. W momencie rozszerzania diety można zacząć uczyć dziecko picia z kubeczka, jednak powinna być to wyłącznie woda lub niesłodzona herbata owocowa.

Co do picia dla dziecka– czy dziecku można podawać soki owocowe?

A nawet pojawia się pytanie „czy dziecku trzeba podawać soki owocowe?”.

Zaczynając rozszerzać dietę dziecku, a także w kolejnych latach życia rodzice często uznają soki owocowe za ważny, a wręcz niezbędny składnik zbilansowanej diety. To jest jeden z największych błędów dietetycznych z którymi spotkam się w czasie warsztatów!

Największe wady soków, których nie dostrzegają rodzice:

  • Sok, nawet świeżo wyciskany jest źródłem cukrów przy niedużej zawartości błonnika. Oznacza to, że wraz z każdą szklanką soku dzieci dostają pewną dawkę cukru, która często nie jest wliczana do dziennego bilansu cukru. Ciągła podaż cukru w niewielkich odstępach czasowych może prowadzić do powstania w przyszłości np. insulinooporności.
  • Sok między posiłkami jest sycący i może odbierać ochotę na normalny posiłek.
  • Ma też całkiem sporo kalorii, jak na to jakie jest zapotrzebowanie kaloryczne dzieci. Kalorie te często nie są wliczane do dziennego bilansu, a dzieci wypijają nawet kilka szklanek dziennie soku.

Podsumowując: soków nie powinno się traktować jako napojów gaszących pragnienie. Dziecko może raz na jakiś czas wypić świeżo wyciskany sok, ale wówczas traktuje się go jako przekąskę. Warto też zadbać, aby takiego soku nie pozbawiać błonnika, dlatego powinien zawierać także te cząstki, które zostają po wyciskaniu. Najlepiej jednak przyjąć, że soki spożywa się sporadycznie, a witamin szukać w całych owocach, czyli lepiej zjeść jabłko czy pomarańczę niż wypić sok. Picie soków między posiłkami ma także bardzo negatywny wpływ na zęby oraz może odbierać apetyt na właściwy posiłek.

Co do picia dla dziecka – wody smakowe

Gotowe wody smakowe takie jak np. Kubuś Waterr uznaję za jedną z największych sukcesów marketingowców oraz porażek rodziców. Notorycznie widzę dzieci n a treningach czy na placach zabaw właśnie z tym słodzonym napojem udającym wodę. Absolutnie nie należy ich podawać dziecku uznając, że jest to dobry zamiennik wody! Wodę smakową, zarówno słodzoną jak i niesłodzoną, można natomiast przygotować samodzielnie w domu.

Składnikiem takiej wody są owoce oraz ewentualnie miód jako substancja słodząca. Należy jednak pamiętać, że miód, pomimo iż zdrowy, również jest cukrem i zawiera dodatkowe kalorie. Dlatego zalecam ograniczenie nawet samodzielnie przygotowanej lemoniady czy słodzonej miodem wody smakowej. Można np. przyjąć zasadę, że taki napój pije się wyłącznie do posiłków. Między posiłkami można ograniczyć się do wody z dodatkiem samych owoców, które nadadzą jej lekki, świeży aromat.

co do picia dla dziecka

Jaką wodę dla dziecka? Butelkowaną czy z kranu?

Wbrew pozorom już w samych rodzajach wód można przebierać i wybierać. Do wyboru mamy wody stołowe (czyli wody źródlane z ewentualnym dodatkiem wody mineralnej), a także wody nisko, średnio i wysoko mineralizowane. Dziecku spokojnie można podawać przefiltrowaną lub przegotowaną wodę z kranu. Jeśli zależy nam dodatkowo na składnikach mineralnych lub dziecko lubi lekkie „bąbelki” można wybrać wodę niskomineralizowaną. Dzieciom nie podajemy wód wysokomineralizowanych.

co do picia dla dziecka

co do picia dla dziecka

Herbatki ziołowe dla dziecka – czy bezpieczne?

W aptekach i na półkach z herbatami znajdziemy wiele produktów dedykowanych dla maluszków. Z miejsca trzeba odrzucić wszystkie garnulowane, dosładzane herbatki. Zostaną nam wówczas herbaty ziołowe w których składnikiem są same zioła.

Rumianek, koper włoski, mięta – to  najczęściej proponowane dla dzieci zioła. Ja jestem zwolennikiem aby zioła traktować z szacunkiem i umiarem. Zioła mają duża moc, a ich nadużywanie może mieć swoje konsekwencje.

Zioła w ciąży – dozwolone i zabronione. Bezpieczeństwo stosowania ziół

Dlatego jeśli chcesz podawać dziecku herbatki ziołowe pamiętaj, żeby nie stosować ich zbyt często i aby napar nie był zbyt mocny.

Dzieci, nawet te najmłodsze, mogą pić w rozsądnych ilościach niesłodzone herbaty owocowe i niektóre herbaty ziołowe: miętę, rumianek, melisę. Nie należy na co dzień podawać małym dzieciom herbaty czarnej i zielonej. W przypadku herbat owocowych najlepiej wybierać jednoskładnikowe, bez hibiskusa. Można także robić napary z suszonych owoców.

Kawa zbożowa dla dziecka i kakao dla dziecka bez cukru – czy można podawać?

Można podawać dzieciom zarówno kakao, jak i kawę zbożową, jednak pod pewnymi warunkami. Po pierwsze, jest to raczej część posiłku niż napój zaspokajający pragnienie. Kubeczek kawy czy kakao ma określoną liczbę kalorii i należy ją wliczyć do dziennego bilansu energetycznego. Kakao należy przygotowywać wyłącznie od podstaw, z naturalnego kakao w proszku. Prawie wszystkie kakaowe napoje instant mają wysoką zawartość cukru i dużo zbędnych dodatków. Kawa zbożowa to ciekawa propozycja dla dzieci. Można urozmaicić jej smak dodając np. cynamon czy kardamon. Wszystkie te napoje podajemy posłodzone miodem po schłodzeniu do temperatury poniżej 60°C.

Podsumowując:

  • Niemowlęta przed rozszerzaniem diety nie muszą być dopajane jeśli są karmione piersią na żądanie. Niemowlęta karmione mlekiem modyfikowanym także, jeśli spożywają dziennie odpowiednią ilość płynów.
  • Podczas rozszerzania diety można dziecko zacząć uczyć pić z kubeczka treningowego lub zwykłego. Unikać podawania picia w butelkach ze smoczkiem. Jeśli dziecko jest nadal karmione piersią to nadal nie ma obowiązku podawać innego picia, ale warto zacząć wprowadzać nawyk i naukę picia wody.
  • Starsze dzieci pomiędzy posiłkami powinny pić wyłącznie wodę. Do posiłków można podać delikatnie dosładzaną domową lemoniadę, kompot, kakao czy kawę zbożową albo sok wyciskany. Należy jednak pamiętać, że każdorazowo liczy się to do bilansu energentycznego dziecka.
  • Jeśli chcemy „przemycić” dziecku witaminy w napojach to lepiej przygotować koktajl z całych owoców niż wycisnąć jedynie sok. Znów pamiętajmy – traktujemy taki koktajl jako przekąskę/posiłek, a nie jako nawodnienie!

 

 

Co do picia dla dziecka? Produkty rekomendowane:

  • niskozmineralizowana lub źródlana czysta woda,
  • filtrowana woda z kranu,
  • woda z dodatkiem owoców (np. malin, truskawek),
  • niesłodzone herbaty owocowe i ziołowe.

Co do picia dla dziecka? Produkty dozwolone z pewnymi ograniczeniami:

  • domowe lemoniady owocowe słodzone miodem,
  • domowe herbaty mrożone, herbaty owocowe słodzone miodem,
  • kawa zbożowa, kakao,
  • świeżo wyciskane soki.

Co do picia dla dziecka? Lista produktów zakazanych:

  • słodzone napoje gazowane,
  • słodzone wody smakowe,
  • soki z kartonów,
  • soki typu multiwitamina,
  • napoje energetyczne i izotoniczne,
  • woda wysokozmineralizowana.

Więcej wiedzy?

Zajrzyj tutaj:

Co zamiast mleka dla dziecka? 

Co na śniadanie dla roczniaka? Pomysły i przepisy

Jak wychować zdrowe dziecko – książka idealna dla każdego rodzica.