Co zamiast chleba i co zamiast kanapek – to najczęściej pojawiające się pytania, które zadają mi uczestnicy warsztatów czy wykładów. Chleb to przecież podstawa śniadań i kolacji. Kanapka to najpopularniejsze danie do śniadaniówki. A tutaj nagle dieta bezglutenowa i problem z pieczywem. Jak to rozwiązać?

Co zamiast chleba i dlaczego bez chleba?

Powody rezygnacji z pieczywa są różne. Na diecie bezglutenowej często trudno kupić dobrej jakości chleb, a nie każdy czuje się na siłach żeby piec własny. Z pieczywa często rezygnują osoby na diecie odchudzającej. Pozostaje jeszcze kwestia urozmaicenia diety. Czasami po prostu kanapki na śniadania i kolacje zwyczajnie się nudzą. Poznaj moje propozycje na bezglutenowe alternatywy dla chleba.

Generalnie jeśli masz dostęp do dobrej jakości chleba, z mąki z pełnego przemiału, bez spulchniaczy i dodatków to jest to cenny składnik urozmaiconej diety. Lęk przed pieczywem i przekonanie, że „chleb tuczy” bierze się przede wszystkim stąd, że:

  •  jemy słabej jakości pieczywo. Faktycznie, białe pieczywo nienajlepszej jakości ma wysoki indeks glikemiczny, mało błonnika, a przy tym nie jest bardzo sycące. To wszystko powoduje, że zamiast cennego źródła błonnika i witamin jakim powinny być zboża mamy wysokoprzetworzony produkt, który przede wszystkim dostarcza zbyt wielu kalorii.
  • jemy go za dużo. Kanapki na śniadanie, drugie śniadanie i na kolacje to standard. A nawet najzdrowszy produkt jedzony w nadmiarze może szkodzić.

Dodatkowo osoby na diecie bezglutenowej stają często przed wyborem: albo samodzielny wypiek chleba (co nie zawsze się udaje), albo wysokoprzetworzone pieczywo bezglutenowe (często niesmaczne i z kiepskim składem), albo pieczywo bezglutenowe ze specjalistycznych piekarni (dość drogie i nie zawsze dostępne).

Jako, że ja nie lubię piec chleba, oraz nie zawsze udaje mi się kupić dobrej jakości chleb bezglutenowy po prostu w sposób naturalny to spożycie pieczywa ograniczyłam na rzecz zamienników. Na szczęście jest wiele rzeczy, które można zjeść zamiast kanapek!

 

Co zamiast chleba i co zamiast kanapek? – owsianka/jaglanka

A także ryżanka, gryczanka… czyli wszelkie dania z gotowanych płatków zbożowych na mleku/wodzie/napoju roślinnym/soku. Przygotowanie takiego posiłku jest bardzo proste i warto skorzystać z dość uniwersalnego przepisu:

  • Pół szklanki płatków owsianych/jaglanych/gryczanych/ryżowych
  • 1,5 szklanki napoju roślinnego (ryżowego, sojowego, migdałowego)
  • Coś na osłodę: zmiksowane suszone daktyle/puree z banana, gruszki, słodkiego jabłka
  • Ulubiony dodatek: ja często dodaję kostkę czekolady gorzkiej, świeże owoce sezonowe, syrop daktylowy, orzechy, wiórki kokosowe, owoce suszone.
  • Możesz dodać także przyprawy: cynamon, wanilię, skórkę pomarańczy. Tylko nie wszystkie na raz😊

Płatki wsypać do mleka, zagotować i gotować około 5 minut. Jeśli zauważymy, że wchłonęły cały płyn można trochę dolać. Mieszać, żeby się nie przypaliło. Pamiętaj, że po wystudzeniu one jeszcze zgęstnieją. Dodaj coś na osłodę i ulubione dodatki. Gotowe. Tak samo szybko jak kanapki

co zamiast chleba jaglanka

Takie danie można przygotować dzień wcześniej i po prostu odgrzać albo zjeść na zimno.

Co zamiast chleba – pieczywo chrupkie i wafla ryżowe

Tutaj ważna uwaga: jest to dobra alternatywa, ale należy zachować pewien umiar. Całodzienne „podgryzanie” ryżowych wafli czy pieczywa chrupkiego nie jest dobre dla zdrowia. Jedna, niewielka przekąska w postaci np. wafli ryżowych z pastą warzywną czy masłem orzechowym będzie ok. Natomiast spożywanie ich jako zamiennik chleba i robienie sobie codziennie kanapek rano i wieczorem z waflami ryżowymi czy chrupkim pieczywem nie jest dobrym pomysłem!

Co zamiast chleba – zawijarce z naleśników

Można śmiało powiedzieć, że niemal wszystko da się zawinąć w naleśnik😊 Wiadomo, że nikt codziennie nie będzie smażył 1-2 naleśników. Jednak jeśli robisz naleśniki np. na obiad to usmaż ich więcej. Tak, żeby rano można było zawinąć w nie smakowite dodatki i zjeść jak kanapkę.

Co możesz zawinąć w naleśnik?

  • Pokrojone w słupki warzywa (ogórek, papryka, marchewka, rzodkiew). Naleśnik możesz posmarować np. hummusem
  • Nuggetsy np. z dyni z warzywami i majonezem sojowym
  • Banana rozgniecionego z masłem orzechowym
  • Twarożek z nerkowców i owoce

co zamiast chleba naleśniki bez jajek i mleka

Co zamiast chleba – szybkie placuszki

To jedna z najczęściej stosowanych dań zamiast chleba. Usmażenie kilku placuszków nie zajmuje dużo czasu, można przygotować je dzień wcześniej. Przepisy znajdziesz w zakładce „naleśniki i placuszki”

bezglutenowe placuszki

Co zamiast chleba – polenta

Bardzo lubię polentę. Jej przygotowanie zajmuje wprawdzie trochę czasu, jednak można ją wykorzystać na wiele różnych sposobów. O polencie przeczytasz tutaj.

Co zamiast chleba? A może w ogóle „co zamiast kanapek”?

Bardzo przydatne w rozwiązaniu problemów z zamiennikami pieczywa jest zrezygnowanie z przekonania, że na śniadanie i kolację kanapki są najlepsze. Tymczasem nie ma nigdzie reguły, że na śniadanie nie można zjeść pożywnej zupy czy sałatki!

Ze śniadaniami jest często ten problem, że na ich przygotowanie nie mamy wiele czasu. Dlatego posiłek ten warto przygotować poprzedniego dnia.

Książka, która pomoże Ci znaleźć zamienniki i rozwiązania.

Jeśli zaczynasz swoją przygodę z dietą eliminacyjną albo szukasz ciekawych przepisów i rozwiązań koniecznie kup książki „Dieta w chorobach autoimmunologicznych” i „dieta w chorobach autoimmunologicznych – przepisy”. Pomimo tytułu gwarantuję, że książka przyda się każdemu na diecie eliminacyjnej i nie tylko. Baza produktów, praktyczne porady co i gdzie kupić, oraz proste i smaczne przepisy. Kliknij na baner i dowiedz się więcej o tej książce!

dieta bez glutenu i mleka książka