Amarantus to ziarno, które obowiązkowo powinno znaleźć się w menu na diecie bezglutenowej. Produkty bogate w wapń i białko – czyli temat interesujący wszystkich, którzy muszą zrezygnować z nabiału w diecie. Niedobory wapnia na diecie bezmlecznej martwią szczególnie rodziców, którzy cały czas słyszą, że jest to składnik niezbędny dla budowy mocnych kości. Jest jednak ziarno, które stanowi doskonałą alternatywę dla mleka, bez którego trudno wyobrazić sobie zdrową dietę: bogate w białko, wapń i inne cenne składniki odżywcze np. lizynę. To amarantus.

Co to jest amarantus i czemu to wartościowe ziarno?

Amarantus to tzw. pseudozboże. Co to oznacza? Że wygląda jak zboże, używa się go jak zboża, ale gatunkowo nie jest zbożem:) Dla konsumenta nie ma to jednak znaczenia. Istotne jest to, że amarantus jest bardzo wartościowym i cennym ziarnem i warto wprowadzić go na co dzień do diety.

Często kiedy polecam amarantus na szkoleniach ludzie nie do końca wiedzą co to jest, jak wygląda, gdzie to kupić. Tymczasem to ziarno stało się w ostatnim czasie bardzo popularne i szeroko wykorzystywane.

Najczęściej używany jest jako zamiennik glutenu. W jaki sposób można go wykorzystać?

Amarantus na diecie bezglutenowej

Amarantus jest polecany jako uzupełnienie jadłospisu na diecie bezglutenowej. Dzięki temu, że można go kupić w różnych postaciach ma bardzo wszechstronne zastosowanie:

  • W postaci mąki jako dodatek do wypieków (naturalny spulchniacz)
  • Jako popping (dmuchane ziarenka). Więcej o poppingu z amarantusa poniżej
  • Jako płatki do zagęszczania sosów i zup
  • W formie ziaren, używany jak kasza.

Mąka z amarantusa – właściwości

Jeśli chcesz używać mąki z amarantusa musisz pamiętać o kilku zasadach. Po pierwsze jest to mąka dość sucha, mało tłusta i sypka. Co to oznacza w praktyce? Że wypieki wyłącznie na bazie mąki z amaratusa lub z jej przeważającą ilością mogą się nie udać: będą się po prostu bardzo kruszyły. Mąkę z amarantusa najlepiej używać jako dodatek do mieszanki mąk np. z mąką ryżową, sojową, jaglaną, ziemniaczaną. Kilka jej łyżek stanowi naturalny spulchniacz i wzbogaca wypiek o cenne składniki.

Kiedy warto wprowadzić amarantus do diety?

Nie tylko osoby na diecie bezglutenowej powinny spożywać amarantus. Najlepiej potraktować ten produkt jako jeden z elementów zróżnicowanej diety. Szczególnie jednak polecany jest dla:

  • osób na diecie wegetariańskiej i wegańskiej – wartościowe źródło białka i aminokwasów
  • dla osób aktywnych fizycznie, uprawiających sport – białko i lizyna
  • dla dzieci

Amarantus – wartościowe białko

Amarantus należy do najstarszych roślin uprawnych na świecie. Jest bogatym źródłem białka. Uznaje się, że białko zawarte w amarantusie jest bardziej wartościowe niż to z innych, popularnych zbóż takich jak pszenica, kukurydza czy jęczmień. Z powodzeniem może też konkurować z białkiem z mleka. Białko to jest bardzo bogate w aminokwasy egzogenne, zwłaszcza lizynę.

Co to jest lizyna? Ważna dla dzieci i sportowców!

Lizyna to aminokwas, który nie jest produkowany przez ciało człowieka, lecz jest przyjmowany z zewnątrz, m.in. w pożywieniu i napojach, a także jako suplement diety. Lizyna jest polecana w diecie dzieci i sportowców. Uczestniczy w budowie białek w mięśniach i w kościach. Wspomaga też wchłanianie wapnia.  Pomaga też w leczeniu kontuzji spowodowanych uszkodzeniem mięśni.

 

Amarantus jako źródło wapnia

Nasiona z amarantusa zawierają 248 mg wapnia na 100 g. Popping 188 mg na 100 gram. Dla porównania: mleko zawiera 120 mg na 100 gram. Dzienne zapotrzebowanie dla dzieci w wieku 1-3 lata wynosi 700 mg wapnia. Oczywiście łatwiej jest wypić szklankę mleka niż zjeść 100 gram poppingu z amarantusa, ale przy uzupełnieniu diety o inne bogate w wapń produkty nie powinno być problemu z wyrobieniem normy.

Więcej o produktach bogatych w wapń przeczytasz tutaj

 

Gdzie kupisz amarantus?

Amarantus ekspandowany jest na szczęście dość popularnym dodatkiem. Znajdziesz go w sklepach ze zdrową żywnością, ale także w supermarketach i w Rossmannie. Mąka z amarantusa i ziarno mogą być trudniejsze do kupienia, jednak bez problemu znajdziesz je w sklepach ze zdrową żywością.

 

Batoniki z dodatkiem ziaren amarantusa: wzbogacone wapniem i lizyną

Batoniki z dodatkiem ziaren amarantusa: wzbogacone wapniem i lizyną

Popping z amarantusa dobry do wszystkiego.

To najwygodniejsza i moim zdaniem najsmaczniejsza forma tego ziarna. Do czego go używać?

Jeśli nie chcesz gotować ziaren i lubisz szybkie rozwiązania – wybierz popping z amarantusa, czyli amarantus ekspandowany.