Dobry probiotyk to skarb. Jak rozpoznać go w zalewie niespełniających standardów suplementów? Kiedy warto zastosować probiotykoterpię żeby była skuteczna? Probiotyki to duże wsparcie dla organizmu, ale kiedy, kto i jak je brać? Przeczytaj 5 podstawowych zasad skutecznej probiotykoterapii!

 

  1. Probiotykoterapia – kiedy warto sięgnąć po dobry probiotyk?

W świadomości większość osób probiotyk powinno zażywać się podczas antybiotykoterapii. Mało osób zdaje sobie sprawę, że probiotyk powinien być stosowany w wielu przypadkach. Dlaczego? Ponieważ prawidłowa mikroflora jelit przekłada się na stan naszego zdrowia.

O roli mikroflory jelit przeczytasz tutaj

Kiedy więc szczególnie warto sięgnąć po dobry probiotyk?

  1. Jak wybrać dobry probiotyk?

Należy pamiętać, że właściwości probiotyków są szczepozależne! Czyli kupując probiotyk MUSISZ czytać skład. Nie kieruj się ilością wypisanych nazw bakterii, ale tym, czy są to szczepy przebadane! Jak to rozpoznać? Przygotowałam dla Ciebie dwa artykuły, które rozjaśnią sprawę:

Jak rozpoznać dobry probiotyk?

Jak wybrać dobry probiotyk dla dziecka? Lista polecanych

  1. Jak zażywać probiotyk i jak przechowywać probiotyk?

Często pojawiają się wątpliwości dotyczące dawki, pory dnia i długości trwania terapii. Wątpliwości dotyczące dawki dotyczą zazwyczaj dzieci. Probiotyki są sprzedawane jako suplementy diety i często na opakowaniu nie ma podanej dawki dla najmłodszych. Chyba, że są to preparaty dedykowane dla dzieci.

  • Dorośli i starsze dzieci – wg wskazań na opakowaniu, raz dziennie. Przyjmuje się, że najlepiej w porze posiłku, aczkolwiek to raczej kwestia umowna. Z mojego punktu widzenia warto wybrać taki czas, żeby pamiętaćJ
  • Małe dzieci – jeśli stosujemy probiotyk dedykowany dla dzieci dawkujemy go zgodnie z zaleceniami na opakowaniu. Jeśli wybieramy probiotyk „dla dorosłych”, który chcemy podawać dziecku wówczas można zacząć np. od 1/3 saszetki i obserwować reakcję.

Jak długo powinna trwać kuracja probiotykami? Nie krócej niż 2-3 miesiące. Ale warto, żeby probiotyki stosować w trybie ciągłym, raz na jakiś czas zmieniając preparat.

Co do przechowywania probiotyków: generalnie zależy to od zaleceń producenta. Są tacy, którzy zalecają preparaty w kapsułkach czy saszetkach przechowywać w lodówce. Ja po otwarciu zawsze wkładam probiotyk do lodówki. Ważna rzecz: zakupy przez sklep internetowy. Jeśli zamawiamy produkty latem warto zapytać, czy będzie wysłane z wkładem chłodzącym, ponieważ przegrzany probiotyki traci swoje właściwości.

  1. Probiotykoterapia celowana – największa skuteczność

Suplementacja probiotykami przynosi duże korzyści zdrowotne. Jednak najskuteczniej działa, jeśli dobrana jest indywidualnie do wyniku badań. Badanie mikroflory jelit pozwala sprawdzić jakich bakterii jest za mało, a jakich za dużo. Dzięki temu można dobrać nie tylko rodzaj probiotyków, ale też ich dawkę i długość trwania terapii. Badanie mikroflory jelit pokazuje czy występuje dysbioza jelitowa (niewłaściwy stosunek dobrych bakterii do patogenów), oraz czy nie doszło do przerostu grzybicy. Polecam badanie KyberKompaktPro, ponieważ jako jedyne w Polsce ocenia ilość mikroflory odpowiedzialnej za odżywianie nabłonka jelita:  Akkermansia muciniphila i Faecalibacterium prausnitzii

O celowanej probiotykoterapii i badaniach na mikroflorę jelit przeczytasz tutaj

  1. Probiotyk – przeciwskazania i efekty uboczne

Efekty uboczne probiotyków są zazwyczaj delikatne. Można zaobserwować luźniejsze stolce, bóle brzucha. Jeśli powtarza się to na początku trwania kuracji należy pomyśleć o zmniejszeniu dawki lub zmianie preparatu na inny szczep. U osób z nietolerancją laktozy może wystąpić reakcja, dlatego jeśli ktoś ma ten problem powinien zażywać probiotyki bez laktozy. Jeżeli po podawaniu probiotyków objawy ze strony układku pokarmowego znacznie się nasilają warto zdiagnozować się w kierunku SIBO. SIBO jest przeciwskazaniem do brania probiotyków z grupy między innymi Lactobacillus. Osoby chore na SIBO powinny (pod kontrolą lekarza) przyjmować preparaty jednoszczepowe z Bifidobacterium.

Zawsze należy skonsultować probiotykoterpię z lekarzem w przypadku ciąży, chemio i radioterapii.

Wszystko o SIBO przeczytasz tutaj.

5 najczęściej popełnianych błędów:

  1. Słabej jakości, źle dobrany probiotyk. Tanie zamienniki z apteki nie przyniosą żadnych rezultatów.
  2. Suplementowanie bez dokarmiania. Tak właśnie: bakterie jelitowe trzeba karmić, a my je głodzimy. Pisałam o tym tutaj
  3. Zbyt krótki czas trwania terapii. Wybranie do końca opakowania po antybiotyku to za mało!
  4. Uznawanie, że wystarczą wyłącznie naturalne probiotyki (kiszonki, jogurty). Niestety to za mało. Pisałam o tym przy artykule o wybieraniu probiotyków
  5. Lęk przed probiotykami. Kiedyś już pisałam: rodzice nie boją się dawać dziecku lizaka a boją się probiotyków. Niesłusznie. To doskonałe wsparcie i pomoc dla układu pokarmowego i immunologicznego.