Drugie śniadania dla alergika bywają jeszcze większym wyzwaniem niż zwyczajne drugie śniadania. Szczególnie, że rodzice alergików muszą kombinować – co bez chleba, skoro nie może jeść glutenu? Co bez mleka, skoro nie może sera, twarożku itd. A jeszcze jak to połączyć, żeby drugie śniadania dla dziecka były urozmaicone, smaczne i zdrowe? Zobacz moje porady i przepisy!

Drugie śniadania dla alergika – zasady zdrowego odżywiania nadal obowiązują!

Niezależnie od tego czy dziecko ma alergię czy nie zasady zdrowego odżywiania powinny obowiązywać! Dlatego przygotowując drugie śniadania dla dziecka pamiętaj:

  1. Mniej cukru! Bardzo popularne wśród rodziców jest przygotowywanie drugich śniadań „na słodko”. Jest to pewna „gwarancja” dla rodzica, że drugie śniadanie nie wróci, zostanie zjedzone, a dziecko nie będzie głodne. Dlatego w dziecięcych śniadaniówkach królują kanapki z nutellą, dżemem, drożdżówki i rogale. W pułapkę jedzenia „na słodko” łapią się nawet rodzice dbający o zdrowe odżywianie. Wówczas drugie śniadania dla dziecka obfitują w słodkie placuszki domowej roboty, ciasta domowej roboty czy zdrowe batony. Wielu rodziców nie zauważa także, że pozornie zdrowe przekąski takie jak musy, owocowe, potne jogurty są bardzo bogate w cukier. Tymczasem dziecko powinno jeść zdecydowaną większość posiłków „na wytrawnie” a nie „na słodko”. Sprzyja to nie tylko kontroli cukru w diecie dziecka, ale także wyrabianiu się dobrych nawyków. ZASADA: NIE WIĘCEJ NIŻ 2 DRUGIE ŚNIADANIA NA SŁODKO W TYGODNIU!

Drugie śniadania dla alergika

2. Zbilansowanie diety. Badania pokazują, że zdecydowana większość dzieci w wieku szkolnym:

  • spożywa zbyt dużo kalorii
  • spożywa zbyt dużo węglowodanów prostych
  • ma  w diecie zbyt wiele białka
  • brakuje natomiast warzyw i owoców

Każdy posiłek, także ten w szkole powinien być odpowiednio zbilansowany. Oznacza to, że należy zadbać, aby proporcje były takie jak na zdjęciu poniżej:

zbilansowanie diety dziecka

talerz żywieniowy

talerz żywieniowy

ZASADA: połowę śniadaniówki powinny zajmować warzywa (przede wszystkim) i owoce

Drugie śniadania dla alergika – zamienniki

Wiesz już, że dietę dla dziecka trzeba dobrze zbilansować, a drugie śniadanie jest ważną częścią dziennego menu. Jeśli jednak dopiero zaczynasz dietę eliminacyjną możesz mieć problem ze znalezieniem zamienników.

Dlatego specjalnie dla Ciebie przygotowałam takie listy:

Konkrety? Bardzo wiele przepisów znajdziesz w mojej książce „Dieta w chorobach autoimmunologicznych – przepisy„. Nie zrażaj się tytułem! Wszystkie zawarte w niej przepisy są bez glutenu, mleka i jajek! Więc dokładnie są tym, czego szukasz. Dostępna jako e-book i w wersji papierowej.

Drugie śniadania dla alergika – pomysły i przepisy

Co do śniadaniówki dla alergika? Możesz wypróbować takie przepisy!

Naleśniki bezglutenowe z warzywami lub w wersji na słodko z masłem orzechowym i bananem.

Podstawowy przepis na naleśniki bezglutenowe jest taki:

Naleśniki bezglutenowe z mąki gryczanej – przepis na ciasto

(na około 4 naleśniki średniej wielkości)

  • 1,5 szklanki dowolnego mleka roślinnego – ja użyłam ryżowego
  • 3/4 szklanki mąki gryczanej
  • 3 łyżki mąki ziemniaczanej
  • płaska łyżka siemienia lnianego
  • szczypta soli

Przygotowanie:

  • Siemię lniane zalewamy gorącą wodą (tak, żeby je przykryła) i zostawiamy na około 10 minut. Po tym czasie mieszamy: zrobi się kisiel, który będzie zastępował jajko. Można też to zmiksować, będzie jeszcze lepiej kleiło. Zrobi się z tego taka kleista piana.
  • Do miski wlewamy mleko roślinne, kisiel z siemienia (razem z nasionkami, jak jest zmiksowane to znikają), wsypujemy mąki i dokładnie mieszamy.
  • Smażymy na dobrze rozgrzanej patelni.

Będzie ci łatwiej jeśli:

  • ciasto zostawiamy na około 10 minut. Mąka trochę napęcznieje, siemię zwiąże ciasto i będzie się lepiej smażyło.
  • ciasto po odstaniu powinno być dość lejące się,  mieć konsystencję jogurtu pitnego.
  • patelnia MUSI być dobrze rozgrzana.
  • naleśnik przewracamy dopiero jak pierwsza strona dobrze się przyrumieni.

Jeśli obawiasz się, że naleśniki ci nie wyjdą smaż je mniejsze albo w postaci placuszków. Jest dużo łatwiej.

Jak je podać do śniadaniówki?

  1. Naleśnik możesz posmarować sosem pomidorowym z ziołami i zwinąć w rulon. Pokroić na małe kawałki
  2. Możesz posmarować go NIESŁODZONYM masłem orzechowym, dodać pokrojonego lub rozgniecionego banana tak jak poniżej:

co zamiast chleba naleśniki bez jajek i mleka

 

3. Możesz też zrobić magiczne trójkąciki z naleśników: jeden naleśnik posmarować sosem pomidorowym z ziołami. Dodać pokrojoną szynkę dobrej jakości albo upieczoną w domu pierś z kurczaka lub indyka. Można posypać wegańskim serem jeśli dziecko jest na diecie bezmlecznej. Przykryć drugim naleśnikiem także posmarowanym gęstym sosem pomidorowym. Położyć jeden naleśnik na drugim, nadzieniami do środka. Można jeszcze chwilę podsmażyć na suchej patelni, docisnąć, przestudzić. Zdjąć z patelni, pokroić na trójkąty. W tej wersji dobrze sprawdzą się naleśniki z mąką kukurydzianą zamiast ziemniaczanej.

4. Wrap z naleśnika – inspiracji poszukaj tutaj.

Domowy fast-food do śniadaniówki, czyli pizza zamiast kanapki dla alergika

Pizza to danie, które prawie każde dziecko zje chętnie, na zimno i na ciepło. Można przygotować domową pizzę na bazie mąk bezglutenowych, a zamiast sera użyć sosu jak beszamel – też bez mleka, masła, glutenu. Czasochłonne?

Pamiętaj, że takie danie możesz przygotować wcześniej! Zrób pizzę z podwójnej porcji i zjedzcie część na kolację, a resztę odłóż na drugi dzień do śniadaniówki. Możesz też zrobić kilka pizz i zamrozić je w małych kawałkach. Dzień przed szkołą wyciągasz kawałek pizzy z zamrażarki, odpiekasz, studzisz i wkładasz do śniadaniówki.

Przepis na pizzę znajdziesz tutaj!

bezglutenowa pizza wegańska

pizza po przekrojeniu – ciasto jest dość cienkie, ładnie wyrasta.

Kotleciki do śniadaniówki – bo to nie musi być kanapka!

Małe nuggetsy, kotleciki – to wszystko je się łatwo ręką, jest złote, chrupiące i pyszne.

Dziecku możesz zrobić na przykład:

Ważne! Pamiętaj, żeby do takich dań dodać dziecku warzywa które lubi i chętnie zje. Mogą być to na przykład: ugotowane na parze różyczki brokułów, mini – marchewki także ugotowane na parze albo surowe, kiszone ogórki, kawałki kalarepki, papryki pokrojone w słupki, mini – pomidorki itd.

Drugie śniadania dla alergika

Warzywa i owoce w śniadaniówce dziecka 

 

Drugie śniadania dla alergika – co jeszcze można podać?

Może powiem z własnego doświadczenia. Mój syn, klasa 1 S.P najchętniej je jeszcze:

  • makaron penne (bezglutenowy) z sosem pomidorowym z bazylią. Przygotowanie: makaron penne gotuję. Na oliwie z oliwek rumienię cebulę, dodaję pomidory krojone z kartonu, sól, pieprz, odrobinę cukru, bazylię. 3 minuty razem podsmażam, mieszam z makaronem. Studzę, daję do śniadaniówki. Dokładam widelec i warzywa np. brokuły
  • Placuszki różnego rodzaju na słodko i słono – przepisy znajdziesz tutaj
  • Jako, że Tymon je jajka robię bu gruby omlet (bez mleka, bez glutenu). 3 jajka dokładnie mieszam z odrobiną mleka roślinnego i 2 łyżkami mąki ryżowej. Smażę pod przykryciem na małym ogniu. Studzę, kroję w trójkąty. Można dodać ekspandowane ziarna np. proso albo amarantus.

Czasami można skorzystać z gotowych, bezglutenowych przekąsek. Zrobiłam listę naszych ulubionych.

Bardzo ważne jest też odpowiednie nawodnienie. Co do bidonu dla dziecka? przeczytasz tutaj