Faza prowokacji – rób to z głową!

Wydawało by się, że po 5 tygodniach trzymania się diety fazę prowokacji przywitamy z uśmiechem na ustach – w końcu będzie można wprowadzać ulubione produkty! Prawda jest jednak taka, że trzeba robić to rozważnie, a niezwykle ważnym elementem jest obserwowanie reakcji organizmu. Jak prawidłowo przeprowadzić prowokację?

Prowokacja pokarmów jest nowym etapem wprowadzonym do diety opartej na badaniu ImuPro. Dlaczego wprowadzono ten etap? Ponieważ każdy organizm indywidualnie reaguje na dany składnik i ten sam pokarm może wyzwalać różne reakcje. Ważne jest, że nowy koncept ImuPro opiera się w dużej mierze na obserwowaniu swojego organizmu, tak, żeby jeszcze lepiej dobrać dietę. Powszechnie wiadomo jest, że im bardziej zindywidualizowana dieta tym lepsze efekty. Dlatego, po fazie eliminacji, prowokując konkretne pokarmy będziemy wiedzieć, czy to właśnie one wyzwalają niepożądane reakcje.

Jak przeprowadzamy prowokację pokarmów:

  • W dniu rozpoczęcia prowokacji ważymy się rano
  • Wybieramy jeden składnik który eliminowaliśmy. Najlepiej zacząć od tego, który w wyniku miał słabszą reakcję, ale można też zacząć od tego, którego brak nam najbardziej doskwiera.
  • Przez 1 dzień jemy dużo tego produktu.
  • Następne 3-5 dni obserwujemy, czy pojawiają się objawy. W tych dniach prowadzimy normalną dietę eliminacyjną. Nie jemy więcej produktu, który prowokujemy. Codziennie rano się ważymy i zapisujemy wagę.

prowokacja

Wyciągamy wnioski:

  • Jeśli w ciągu tych trzech dni waga poranna wskaże o minimum 1 kg więcej niż wskazała rano dnia poprzedniego to oznacza, że produkt uruchomił stan zapalny i produkt wywołuje reakcję – eliminujemy go na rok
  • Jeśli w ciągu 3 dni zaobserwujemy jakiekolwiek objawy reakcji alergicznych to znaczy, że produkt nadal nam szkodzi – eliminujemy go na rok
  • Jeśli masa ciała była w porządku i nie wystąpiły objawy, wprowadzamy produkt raz w tygodniu
  • Istnieje możliwość (chociaż zdarza się to rzadko), że nie będzie wahań masy ciała, ale powrócą objawy. Wtedy również eliminujemy składnik na rok.
  • W przypadku braku objawów, ale przy zaobserwowaniu wahań masy ciała o jeden kilogram także eliminujemy składnik na rok. Wyjątkiem jest sytuacja, jeśli eliminacja danego składnika usunęła objawy docelowe (np. biegunki, które były głównym problemem), a pacjent bardzo chce wprowadzić składnik to może zrobić to ostrożnie, np. raz w tygodniu. 

 

Mój przypadek. Postanowiłam zacząć od jajka, bo jajek brakowało mi najbardziej

  • W dniu rozpoczęcia prowokacji rano ważyłam 60 kg
  • Wybrałam jajko
  • W ciągu dnia zjadłam 4 jajka
  • Wieczorem ważyłam 60,8 kg (normalne, zazwyczaj wieczorem ważę więcej)
  • Obserwowałam 3 dni – nie wystąpiły żadne objawy
  • Waga ani razu nie przekroczyła 61 kg, więc nie było różnicy między pomiarem wieczornym z dnia prowokacji a pomiarami porannymi

Wniosek: wprowadzam jajka raz w tygodniu do diety.

Kolejny produkt, który prowokowałam: mleko. Oddzielnie postanowiłam sprowokować mleko, a oddzielnie ser.

  • W dniu rozpoczęcia prowokacji rano ważyłam 60 kg
  • Wybrałam mleko
  • W ciągu dnia wypiłam łącznie 3 szklanki mleka
  • Wieczorem ważyłam 60,5 kg (normalne, zazwyczaj wieczorem ważę więcej)
  • Obserwowałam 3 dni – już po pierwszym dniu wróciła część problemów z żołądkiem i mdłości.
  • Waga w następnym dniu wskazywała 61,7 kg – czyli znaczny skok względem pierwszego dnia.

Wniosek: mleko wypada z diety na rok. Co ciekawe – po serze nic mi nie było, ale fakt, że nie zjadłam go bardzo dużo. Tak czy siak mleko w czystej postaci eliminuję na rok, a przetwory mleczne dopuszczam, ale w niewielkich ilościach, raz w tygodniu.

Ważne informacje:

  • Nie spiesz się z wprowadzaniem nowych pokarmów. Na każdy produkt potrzebujesz minimum 3 dni. Ważne, żeby przestrzegać tej zasady, bo w przeciwnym razie nie będziesz wiedzieć po którym produkcie wystąpiły objawy
  • Wydaje Ci się, że będzie pamiętać, ale w natłoku codziennych obowiązków łatwo zapomnieć, a liczy się precyzyjność. Załóż zeszyt z tabelką z datami prowokacji, objawami i monitoringiem wagi
  • Po wprowadzeniu produktu do diety nadal zachowuj zasadę rotacji i pamiętaj, żeby jeść go nie częściej niż raz w tygodniu. To ważne w fazie stabilizacji.

Gdzie badania na alergię pokarmową? Zajrzyj na stronę Instytutu Mikroekologii

Badania na alergię? Przeczytasz tutaj!

Zobacz więcej na moim kanale YouTube

Dowiedz się jak żyć z chorobą przewlekłą, posłuchaj rad dotyczących Twojej diety oraz zapoznaj się z najciekawszymi historiami z mojego życia!

Podobne wpisy

Co na biegunkę

Co na biegunkę u dziecka, a co u dorosłego? Nie to samo!

Dlaczego tyję

Dlaczego tyję skoro jem normalnie i zdrowo? Serio pytam!

śniadanie bez glutenu dla dziecka

Śniadanie bez glutenu dla dziecka i dorosłego – przepisy na bezglutenowe śniadania

Kozie mleko dla niemowlaka

Kozie mleko dla niemowlaka. Czy dziecko może pić kozie mleko?

1 thought on “Faza prowokacji – rób to z głową!”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *