Dlaczego Colostrum na odporność? Bo najskuteczniejsze są naturalne sposoby!

Colostrum na odporność

Stosowanie colostrum na odporność staje się coraz bardziej powszechne. Nic dziwnego! Udowodniono bowiem korzystny wpływ colostrum na jelita, co pozwala szerzej przyjrzeć się jego oddziaływaniu na układ immunologiczny. Gdzie leży tajemnica skuteczności colostrum, jak działa i na co zwracać uwagę jeśli chcesz rozpocząć suplementację?

Colostrum na odporność – czy tylko dla noworodka?

Na początku warto odpowiedzieć na pytanie: „co to jest colostrum?”. Nawet jeśli ktoś nie słyszał tej nazwy, to z dużym prawdopodobieństwem spotkał się z terminem „siara” w kontekście karmienia piersią. Jest to nazwa na pierwszy pokarm dla noworodka, będąca określeniem wydzieliny z gruczołów mlecznych ssaków. Ma ona szczególne znaczenie ze względu na ogromne bogactwo przeciwciał oraz białek niezbędnych do rozwoju niedojrzałego układu pokarmowego.

Pierwszy pokarmem dla noworodka jest właśnie siara, czyli colostrum

Colostrum jest szczególnie bogate w przeciwciała sIgA, które stanowią pierwszą linię obrony w organizmie. Będą one produkowane później przez organizm już na poziomie kontaktu patogenem ze śluzówkami. Dlatego ten rodzaj odpowiedzi immunologicznej nazywamy obroną śluzówkową. Bogate w te przeciwciała colostrum stanowi ogromne wsparcie układu immunologicznego noworodka.

W związku z tym, że colostrum wytwarzane jest zaledwie przez pierwsze kilkadziesiąt godzin po porodzie można pomyśleć, że jego wykorzystanie w terapii poza okresem noworodkowym nie znajduje zastosowania. Badania pokazały jednak, że colostrum ma bardzo silne działanie immunomodulujące i wspierające odbudowę bariery jelitowej. W jaki sposób przekłada się to na działanie colostrum na odporność?

Jak działa colostrum na jelita i co to ma wspólnego z odpornością?

Aby zrozumieć temat wpływu jelit na odporność musimy poznać znaczenie bariery jelitowej. Organ jakim są jelita pełni szereg ważnych funkcji, z których najbardziej oczywistą jest wchłanianie składników pokarmowych, witamin oraz składników mineralnych. Już ten fakt powinien skłonić nas do tego aby zastanowić się ile z nich faktycznie się wchłania jeśli dochodzi do zaburzeń w funkcjonowaniu tej bariery. Poza tym do obowiązków jelit należy też kontrola procesów wydalania. Trzeba jednak pamiętać, że jelita to także istotny element układu immunologicznego – a to już nie jest takie oczywiste!

Colostrum na odporność
Układ odpornościowy jest ściśle związany z jelitami: mikrobiotą i śluzówką jelita

Błona śluzowa jelit wraz z zamieszkującą w nich mikrobiotą (czyli bakteriami jelitowymi i innymi mikroorganizmami) stanowi ważny element MALT, czyli tkanki limfatycznej składającej się na system obrony błon śluzowych. Na ogólny stan błon śluzowych jelit wpływa nie tylko różnorodność mikrobiomu jelitowego, ale także to w jakim stanie jest śluzówka oraz czy komórki jelita są dobrze odżywione. Colostrum wpływa pozytywnie zarówno na mikrobiotę jak i nabłonek jelit.

Badania pokazały, że suplementacja colostrum przyspiesza regenerację nabłonka jelit i poprawę w funkcjonowaniu bariery jelitowej. Badaniu poddano grupę sportowców, którzy są szczególnie narażeni na występowanie zarówno dysbiozy jak i rozszczelnienie bariery jelitowej. Istotne okazało się jednak, aby suplementować colostrum, które faktycznie zostało zebrane w ciągu pierwszych 2 godzin laktacji, ponieważ wykazuje ono wówczas największą skuteczność. Dlatego wybierając suplement pamiętaj, żeby sprawdzić jakość colostrum na którą wpływa zarówno czas jego pobrania jak i metoda produkcji.

Ze względu na to, że największy wpływ na bioaktywność, a co za tym idzie skuteczność colostrum mają:

  • temperatura w jakiej jest przetwarzane, przewożone i przechowywane
  • czas, który upłynął między porodem a momentem pobrania.

Wybieraj colostrum, które nie było produkowane w temperaturze wyższej niż 40 stopni, a czas jego pobrania nie wynosił więcej niż dwie pierwsze godziny od momentu rozpoczęcia laktacji.

Colostrum na odporność – kto powinien stosować?

Colostrum będzie doskonałym wsparciem odporności dla wszystkich, którzy obawiają się infekcji w sezonie jesienno – zimowym. Polecane jest także jako wsparcie odporności dla dzieci, które rozpoczynają swoją przygodę z przedszkolem lub szkołą. Jednak trzeba pamiętać, że suplementacja colostrum to nie tylko profilaktyka infekcji. Warto, aby sięgnęły po nie osoby szczególnie narażone na rozszczelnienie bariery jelitowej oraz dysbiozę. Oprócz wspomnianych już osób intensywnie uprawiających sport (zarówno zawodowo jak i amatorsko) są to także:

  • pacjenci z chorobami autoimmunologicznymi,
  • osoby narażone na przewlekły stres psychiczny i fizyczny
  • pacjenci z chorobami zapalnymi jelit

Suplementacja colostrum nie tylko wspiera odporność i pomaga uniknąć infekcji, ale także przyczynia się do uregulowania pracy całego układu immunologicznego. Prawidłowo działająca bariera jelitowa to także większa szansa na właściwe wchłanianie witamin i składników mineralnych, co także ma ogromny wpływ na zdrowie całego organizmu.

Główne korzyści płynące z suplementacji colostrum:

  • Wzmocnienie odporności
  • Regeneracja błony śluzowej żołądka i jelit
  • Wsparcie dla mikrobiomu jelitowego, profilaktyka dysbiozy jelitowej
  • Uszczelnienie bariery jelitowej, co przekłada się między innymi na redukcję przewlekłych stanów zapalnych

Zobacz więcej na moim kanale YouTube

Dowiedz się jak żyć z chorobą przewlekłą, posłuchaj rad dotyczących Twojej diety oraz zapoznaj się z najciekawszymi historiami z mojego życia!

Podobne wpisy

Dlaczego tyję

Dlaczego tyję skoro jem normalnie i zdrowo? Serio pytam!

test na sibo

Test na SIBO, leczenie xifaxanem, objawy. Co musisz wiedzieć? Moja historia

Markery stanu jelit – laktoferyna, zonulina, M2Pk i inne. Co musisz wiedzieć?

Bakterie jelitowe – objawy dysbiozy jelitowej oraz zakażeń bakteryjnych w jelitach

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *