Mleko szkodzi czy jest wartościowym składnikiem diety? Dla kogo jest dieta bez mleka i kiedy wybrać mleko roślinne, a kiedy bez laktozy? Zobacz najważniejsze informacje!

Chyba najwięcej mitów dietetycznych przeczytałam i usłyszałam właśnie o nabiale. Temat wielki niczym droga mleczna. Ja dziś skupię się na odpowiedzi na pytanie – Czy mleko szkodzi? Jak odróżnić alergię na nabiał od nietolerancji pokarmowej oraz czy dieta bez nabiału oznacza niedobory pokarmowe.

Możesz zajrzeć też tutaj – wiele ci się rozjaśni!

Zamienniki mleka – artykuł

Dieta bez mleka – jak wprowadzić.

Czy mleko szkodzi? Zobacz film!

 

Czy mleko szkodzi? Tak, ale nie każdemu… ale nie jest też trucizną!

Czy mleko UHT jest szkodliwe?

Nie będę w tym filmie wdawać się w filozoficzne rozmowy o tym czy mleko UHT jest bezwartościowe. Badania jasno pokazują, że proces ten nie wpływa znacząco na straty witamin i składników odżywczych mleka. Dlatego jeśli ktoś lubi i może pić mleko – UHT jest też ok. Chociaż mi osobiście smakuje mniej niż samo pasteryzowane.

Mleko szkodzi na jelita?

Tutaj badania nie są jednoznaczne. Można np. znaleźć informacje na temat wpływu mleka i glutenu na powstawanie i przebieg chorób nieswoistych jelit.

„Patogeneza tych schorzeń jest wieloczynnikowa, mogą być one zainicjowa-ne działaniem bakterii, antygenów lub alergenów pokarmo-wych. Proces zapalny może zapoczątkować działanie białek roślinnych lub sztucznych dodatków do żywności, takich jak barwniki syntetyczne, substancje słodzące, konserwan-ty, a nawet obecność substancji chemicznych zawartych w napojach typu coca-cola lub gumie do żucia. Wśród innych czynników możemy wyróżnić gluten zawarty w zbożach, mleku UHT oraz drożdże. Obserwowano zależność mię-dzy wykluczeniem z diety tych czynników, a wydłużeniem okresów remisji w ChLC”. źródło

Zdrowy  człowiek powinien radzić sobie z trawieniem mleka. Pytanie pozostaje otwarte – kto jest całkiem zdrowy?  Nie mam potrzeby przekonywać nikogo, że ma jeśc nabiał. Zwłaszcza, że zbilansowanie diety bez mleka jest możliwe. Jeśli ktoś nie lubi nabiału, uważa że jest niezdrowy, albo jest na diecie wegańskiej to ma do tego prawo i nie potrzebujemy przerzucać się argumentami na ten temat.

Natomiast usystematyzowania wiedzy wymaga sytuacja kiedy nabiał jeść chcemy, ale obawiamy się, że nam szkodzi. W jakich chorobach może tak być?

Mleko szkodzi przy alergii na białka mleka.

„Zawsze po kawie z mlekiem boli mnie brzuszek”

Ja bym w tym miejscu bardzo chciała wyjaśnić pojęcie alergia na białka mleka, bo to jest źródło licznych nieporozumień. Głównie ze względu na nazewnictwo. Bo terminu „ białka” używa się w różnych konfiguracjach.

Mamy białka jako część jajka – czyli to dodajesz do bezy

Mamy białka jako makroskładnik pokarmowy – czyli np. mięso jest źródłem białka

I mamy białka jako element struktury organizmów.

W kontekście alergii mówimy o tym ostatnim przypadku – czyli układ immunologiczny produkuje przeciwciała względem białek mleka. Trzeba zauważyć, że mleko składa się z różnych białek z czego najczęściej alergizujące są kazeina oraz alfa beta globulina.

I teraz sprawa jest jednocześnie prosta i skomplikowana – prosta jeśli mamy widoczne i szybkie objawy alergii czyli np. po spożyciu nabiału puchniemy, robimy się czerwoni itd. Jednak alergia na białka mleka może manifestować się także bólami brzucha, niestrawnością. I tutaj musimy wykonać badania. Bo takie objawy może dawać zarówno alergia na białka mleka jak i nietolerancja laktozy.

Alergia na mleko, ale na sery nie?

Boli mnie brzuch po mleku do kawy, ale sery jeść mogę. Dlaczego?

Bo niektóre białka wchodzące w skład nabiału zmieniają swoje właściwości pod wpływem procesów przetwórstwa. Tak moi drodzy. Dlatego jeśli ktoś jest bardzo dociekliwy i zwykłe badania alergii IgE mu nie wystarcza a chciałby się dowiedzieć na które białka ma konkretnie alergie to musi wykonać diagnostykę molekularną alergii.

 

Mleko szkodzi przy nietolerancji laktozy

Osobiście uważam, że jeśli mamy jakiekolwiek problemy po zjedzeniu nabiału to diagnostykę warto zacząć od badań w kierunku nietolerancji laktozy.

NIETOLERANCJA POKARMOWA to nie jest to samo co alergia i nadwrażliwość. Laktoza to cukier mleczny. W nietolerancji brakuje enzymu – laktazy.

Badania to wodorowe testy oddechowe. Szacuje się że nietolerancja laktozy może dotyczyć nawet kilkudziesięciu procent całej populacji.

Czyli jest większa szansa, że masz nietolerancję laktozy niż alergię na białka mleka. I teraz: nie śmigaj od razu do apteki po suplementy z laktazą, bo nie o to chodzi, żeby ładować w siebie enzym, tylko o to, żeby dobrze dobrać dietę.

Cały artykuł o nietolerancji laktozy znajdziesz tutaj!

Nadwrażliwość na mleko – kiedy mleko szkodzi, a badania są ok

Bywa i tak, że w badaniach alergii brak, nietolerancji brak, a brzuch po mleku nadal boli. I to jest możliwe. Badania nie są idealne, organizm ludzki jest złożony. Dlatego ja uważam, że jak ktoś bez mleka czuje się po prostu lepiej to jeść go nie powinien. Teraz odpowiem na pytanie – czy ja jem mleko?

Mam chorobę autoimmunologiczną więc zgodnie z założeniami niektórych protokołów – nie powinna. Jednak jak już mówiłam w ostatnim filmie ja nie zgadzam się z tym, że każdy człowiek z autoimmunologią ma mieć taką samą dietę.

Dieta w chorobach autoimmunizacyjnych – zobacz film na ten temat!

Jednak jem nabiał, jednak  staram się jednak używać go zamiennie z napojami roślinnymi i jeść go głównie w formie fermentowanej lub przetworzonej. Co mam wam powiedzieć? Ja też jestem tylko człowiek i o ile z dietami eliminacyjnymi mam ogromne doświadczenie o tyle dla mnie eliminacja nabiału jest po prostu bardzo trudna.

Wniosek też jest taki, że czasami po prostu potencjalne korzyści z eliminacji przegrywają z komfortem psychicznym. To też jest ok! Zindywidualizowana dieta to taka, którą jesteśmy w stanie stosować, a nie się nią bezustannie zadręczać!