Problemy ze snem i bezsenność to problemy dla całego organizmu!

Problemy ze snem i okresowa bezsenność zdarzaa się każdemu. Nie możesz zasnąć po pełnym dniu wrażeń? A może masz problem z poradzeniem sobie z codziennym stresem? Jeśli zdarza się to tylko raz na jakiś czas – bez obaw! Jednak jeśli problemy ze snem zdarzają się często lub, co gorsze, przybierają postać nawykową to koniecznie trzeba udać się po pomoc. Dlaczego?

Problemy ze snem – czy to już bezsenność?

Odpowiedz sobie na pytania:

  • Czy masz problemy z zasypianiem – to znaczy zajmuje ci ono dłużej niż 30 minut?
  • Czy wybudzasz się przed świtem i nie możesz ponownie zasnąć?
  • Czy często budzisz się w nocy?
  • Czy całkowity czas dobowy snu jest mniejszy niż 6-6,5 godziny?

Jeśli na przynajmniej jednej z tych podpunktów odpowiedziałeś tak to jeszcze odpowiedz sobie na kolejne pytanie: czy te problemy zdarzają się minimum 3 razy w tygodniu i czy problem trwa już minimum miesiąc?

Jeśli tak to niestety najprawdopodobniej cierpisz na bezsenność i musisz podjąć poważne kroki aby ten problem wyleczyć. Jeśli kłopoty nie zdarzają się aż tak często i długo, ale nadal występują to pierwszy sygnał żeby zadbać o higienę snu. Zanim jednak podpowiem co i jak zrobić jeszcze kilka ważnych informacji o problemach ze snem i bezsenności.

Problemy ze snem i bezsenność – przyczyny

Problemy ze snem to problem powszechny, co nie oznacza, że łatwy w diagnostyce i leczeniu. Kilka danych:

  • W populacji dorosłych 20-50% osób zgłasza problemy ze snem
  • Jednak tylko 6% z nich dotyczy bezsenności pierwotnej, czyli takiej która nie jest związana z innymi chorobami, zaburzeniami czy nie jest skutkiem działania substancji psychoaktywnych
  • W pozostałych przypadkach jest to tzw. bezsenność wtórna, która jest raczej objawem, towarzyszącym innym chorobom i zaburzeniom. Jakim?

Problemy ze snem i bezsenność– objaw jakiej choroby?

W przypadku bezsenności pierwotnej nie ma mowie o innej chorobie. Jest ona skutkiem albo wyjątkowo traumatycznych przeżyć i sytuacji albo nieprzestrzegania higieny snu (do tego jeszcze wrócę). Natomiast bezsenność wtórna może być objawem bardzo wielu schorzeń.

Dlatego jeśli zauważasz u siebie objawy bezsenności nie lekceważ ich, ale udaj się po pomoc do lekarza pierwszego kontaktu oraz do psychiatry.

Choroby którym może towarzyszyć bezsenność:

  • Zaburzenia psychiczne: np. nerwica, depresja, zaburzenia lękowe, schizofrenia
  • Choroby somatyczne: choroby układu krążeniowo – oddechowego, choroby autoimmunologoczne, niewydolność wątroby lub nerek, choroby układu nerwowego

Bezsenność może być także efektem ubocznym przyjmowania niektórych leków np. antydepresyjnych.

Problemy ze snem i bezsenność – domowe sposoby na radzenie sobie z problemem.

Zacznijmy od tego, że jeśli bezsenność jest objawem choroby to żadne domowe sposoby nie przyniosą poprawy. Jeśli jednak przyczyna leży w nieprzestrzeganiu higieny snu można podjąć kilka kroków, które mogą pomóc.

Zacznij od wprowadzenia pewnych zmian:

  • Popołudniowa aktywność fizyczna. Regularny wysiłek sprzyja lepszemu odpoczynkowi w nocy.
  • Stałe pory kładzenia się spać, nie później niż o godzinie która umożliwi 8 godzin snu.
  • Wstawanie codziennie o tej samej godzinie.
  • Unikanie ciężkich posiłków przed snem.
  • Unikanie korzystania z telefonu i laptopa na 2 godziny przed snem.
  • Rezygnacja z drzemek w ciągu dnia.
  • Unikanie prób zasypiania „na siłę”. Jeśli po 20-30 minutach nie udaje się zasnąć wstań na jakiś czas i wróć do łóżka kiedy poczujesz zmęczenie.
  • Stosowanie technik relaksacji. Ta metoda sprawdza się zarówno w przypadku bezsenności pierwotnej jak i wtórnej. Do najprostszych należą ćwiczenia oddechowe.

Problemy ze snem i bezsenność – kiedy do lekarza?

Jeśli po 2 tygodniach od wprowadzenia powyższych zmian problem nie mija czas udać się do specjalisty. Wielu pacjentów boi się wizyty u psychiatry i przyjmowania leków nasennych. W obiegowej opinii są to leki silne, mocno uzależniające. Tymczasem warto wiedzieć, że lekarz psychiatra zanim sięgnie po najcięższy oręż w postaci takich leków na pewno spróbuje innych metod. Nie oznacza to, że zawsze warto bronić się przed farmakologią. Jeśli nasze bezsenność ma już charakter nawykowy i już kładąc się do łóżka myślimy o tym, że znów nie będziemy mogli zasnąć czasami delikatne leki wyciszające pozwalają wyrwać się tego błędnego koła. W chwili obecnej psychiatrzy często stosują niewielkie dawki leków atydepresyjncyh, które zażywane tuż przed snem wspomagają leczenie zaburzeń sennych.

Podkreślę jeszcze raz: są to bardzo niewielkie dawki, poniżej skuteczności działania antydepresyjnego. Nie są one uzależniające i silne, ale pomagają wyregulować mechanizmy związane ze snem.

Poza tym z bezsennością warto udać się do internisty. Konieczne będzie wykonanie dodatkowych badań jak chociażby poziomu hormonów i morfologii. Jak już zostało napisane bezsenność jako objaw towarzyszy wielu schorzeniom i dopiero wyleczenie ich zniweluje źródło problemu.

Problemy ze snem i bezsenność a konsekwencje dla zdrowia.

Na koniec informacja o tym dlaczego nie można lekceważyć problemów ze snem i czemu trzeba udać się po pomoc jeśli domowe metody nie przynoszą rezultatów.

Badania pokazują bowiem, że:

  • Już po pierwszej nieprzespanej nocy poziom kortyzolu (hormon stresu) wzrasta o 45 % w ciągu następnego wieczora.
  • Już po jednej nieprzespanej nocy w godzinach popołudniowych obserwuje się upośledzenia uwagi, zaburzenia pamięci itd.

Zmniejszona jakość i ilość snu jest silnie skorelowana ze spadkiem odporności – Jeśli poziom kortyzolu podwyższony jest przez dłuższy czas, zmniejsza się skuteczność układu od­pornościowego, dlatego wszystkie czynniki

zakłócające cykl snu i czuwania zazwyczaj negatywnie wpływają na pracę układu odpor­nościowego, co niesie ze sobą konsekwencje do obrony ciała przed chorobą.

Sen jest jednym z najczęściej lekceważonych aspektów w zachowaniu dobrego zdrowia. Pacjentom zdecydowanie łatwiej uwierzyć w moc suplementów i diety niż wyregulować sen. Szczególnie jeśli wiąże się to z koniecznością zmiany trybu życia lub wizytą u lekarza.  Jednak bez zdrowego snu nie ma mowy o leczeniu i regeneracji organizmu ani o profilaktyce. Nie zaniedbujmy go!

Zobacz więcej na moim kanale YouTube

Dowiedz się jak żyć z chorobą przewlekłą, posłuchaj rad dotyczących Twojej diety oraz zapoznaj się z najciekawszymi historiami z mojego życia!

Podobne wpisy

śniadanie bez glutenu dla dziecka

Śniadanie bez glutenu dla dziecka i dorosłego – przepisy na bezglutenowe śniadania

leki bez recepty na zgagę

Leki bez recepty na zgagę szkodzą? A te na ból głowy?

test na sibo

Test na SIBO, leczenie xifaxanem, objawy. Co musisz wiedzieć? Moja historia

Colostrum na odporność

Dlaczego Colostrum na odporność? Bo najskuteczniejsze są naturalne sposoby!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *