Przewlekłe zmęczenie – przyczyny i 3 praktyczne rozwiązania.

Wstajesz rano i od razu chcesz wracać znów do łóżka? W ciągu dnia nagle nachodzi Cię niemoc, łapie brak sił, masz uczucie splątanych myśli? Często nie możesz się skupić, marzysz tylko, żeby się położyć – Tak, ten artykuł jest dla Ciebie! Zobacz jakie mogą być 3 przyczyny przewlekłego zmęczenia i jak na nie zaradzić.

Przewlekłe zmęczenie – choroba może być przyczyną!

Jako osoba chora przewlekle mierzę się z przewlekłym zmęczeniem cały czas. Chcąc w miarę normalnie funkcjonować musiałam znaleźć na nie sposoby. Od kiedy je stosuję jest dużo, dużo lepiej. Jednak jak tylko przestaję, to zmęczenie wraca.

Ja już wiem, czemu dopada mnie nagłe zmęczenie i utrzymuje się długo. Jest to jeden z objawów mojej choroby jaką jest stwardnienie rozsiane. Warto jednak wiedzieć, że przewlekłe zmęczenie jest symptomem wielu chorób i powinno być zawsze podstawą do diagnostyki. Na początek na pewno morfologii, badania poziomu hormonów (w tym głównie tarczycowych), badanie poziomu witaminy D, glukozy i insuliny i wizyta u lekarza. Bez tego nawet nie zaczynajcie!

Póśniej przychodzi kolej na dalsze kroki. Jakie?

1 Przewlekłe zmęczenie -zła dieta i niedobory witamin i składników mineralnych

Zajmuję się teatem diety od wielu lat. Zarówno przed jak i po diagnozie sm odżywiałam się w miarę zdrowo – 5 zbilansowanych posiłków, dużo warzyw, owoców, kasze itd.

Serio, nie przyszło mi do głowy, że mogę mieć problemy z początkiem insulinooporności.

Okazało się, że moim przypadku nagłe uczucie senności i kisiel w głowie w ciągu dnia był spowodowany dużymi skokami insuliny. Częste posiłki, a pomiędzy nimi kawcie z mleczkiem powodowały, że insulina skakała, a mnie po każdym jedzeniu dopadał klasyczny zjazd. Kiedy przeszłam na tryb 2-3 posiłków dziennie i kawę zaczęłam pić obok posiłków – nagła senność po jedzeniu odeszła jak ręką odjął! Zdecydowanie pomogło też wprowadzenie suplementacji magnezu, witaminy B i doprowadzenie poziomu witaminy D do sensownej normy.

Przewlekłe zmęczenie – zadbaj o ciało! Spięte, niedotlenione, odwodnione ciało

Nasze ciało to nie jest tylko wieszak na ciuchy albo służący do wypełniania poleceń. Nasze ciało ma swoje zdanie, swoje potreby i swoje wymagania. I nad wyraz często je manifestuje.

W ciele gromadzi się więcej niż nam się wydaje – spięcia, stresy z całego dnia, emocje.

Żeby dobrze działało musi być dotlenione, nawodnione i ze zminimalizowaną ilością napięć. Ostatnio byłam pierwszy raz na żaglach i zobaczyłam na własne oczy jak pęka zbyt mocno naprężona linka. Z hałasem i przykrymi konsekwencjami. Żeby działało wszystko trzeba było luzować, działać z wyczuciem i nie przeciążać. Tak samo jest z naszym ciałem. Tutaj ogromną rolę sprawuje oddech – niejednokrotnie w zachęcałam Was do ćwiczeń oddechowych, głębokich oddechów przeponą i ćwiczeń rozluźniających mięśnie.

Takie coś robię CODZIENNIE!!! Nie jak mi się przypomni raz w tygodniu – CODZIENNIE! Spięte ciało to wykończone ciało. Wiecie też, że większość ludzi jest odwodnionych? Nie tak na maksa odwodnionych, ale tak delikatnie, że nie widać. Zbyt mała ilość płynów sprawia, że cała gospodarka ciała się sypie, nie śmiga. Jelita źle pracują, nie wchłaniają się witaminy, składniki mineralne, komórki ledwo zipią. Serio – jak samochód woła, że jedzie na rezerwie to tankujemy.  A jak nasz woła, że ledwo dyszy – olewamy.  A regularne podaż płynów to podstawa!

3. Przewlekłe zmęczenie – Złe podejście do kwestii odpoczynku

Nienawidzę porady – jesteś zmęczona? To odpocznij. Ja wiem, że to się wydaje logiczne, tylko przy przewlekłym zmeczeniu ten odpoczynek jest mniej efektywny, trwa długo i często nie wystarcza. Ale ja mam dla Was life hack. Moje osobiste, życiowe osiągnięcie i poradę, która serio w dużej mierze zlikwidowała problem przewlekłego zmęczenia.

Odpocznij! Serio. Tylko uwaga! Jedna zmiana! Nie KIEDY jesteś zmęczony, ale ZANIM się zmęczysz.

Ta zasada nie wzięła się znikąd. Jedną z ważnych zasad regulowania ilości spożywanych posiłków jest „zjedz, zanim poczujesz głód”. Kiedy uczyłam się w liceum jeździć rowerem górskim zasada brzmiała – zmień przerzutkę na lżejszą ZANIM wjedziesz na górkę. To samo dotyczy się zmęczenia – wypoczywaj ZANIM Twoje ciało opadnie z sił. Owszem – wymaga to praktyki i wyczucia. Żeby łapać sygnały nawet najdelikatniejszego zmęczenia. Owszem – wymaga samozaparcia i opanowania logistyki jak tu odpoczywać tu i teraz skoro jestem w pracy, albo dziecko domaga się obiadu. Owszem – to trudne. Owszem – mi też nie zawsze wychodzi. Owszem – uczyłam się tego długo i na terapii. Ale TO działa. Odpoczywać zanim się zmęczymy.Trzeba nauczyć się regularnie, w ciągu dnia odpoczywać. Znajdować w pracy 10-15 minut na spacer, rozciąganie, chwilę ćwiczeń oddechowych. Nauczyć się prosić o pomoc zanim padniemy z nóg. Obcinać obowiązki.  Nauczyć się nie myśleć – jeszcze mogę, jeszcze dam radę. Jeśli masz objawy przewlekłego zmęczenia to znaczy, że coś jest nie tak. A nie, że to pokonasz i będziesz mógł jechać dalej na 120 %.  Mamę oszukasz, męża oszukasz, ale ciała – nie oszukasz. Jak przegniesz – zmęczenie będzie narastać, spięcia kumulować się i Twoje życie będzie ciągłym ujaniem się między sprintem (jak mam siły robię ile się da), a totalnym wyczerpaniem.

Chcesz nauczyć się zarządzać swoją energią i czasem? Między innymi o tym rozmawiamy podczas konsultacji ze mną! Zajrzyj tutaj!

przwlekłe zmęczenie
Zobacz więcej na moim kanale YouTube

Dowiedz się jak żyć z chorobą przewlekłą, posłuchaj rad dotyczących Twojej diety oraz zapoznaj się z najciekawszymi historiami z mojego życia!

Podobne wpisy

suplementacja

Suplementacja nie działa dlaczego?

Co na biegunkę

Co na biegunkę u dziecka, a co u dorosłego? Nie to samo!

Dlaczego tyję

Dlaczego tyję skoro jem normalnie i zdrowo? Serio pytam!

śniadanie bez glutenu dla dziecka

Śniadanie bez glutenu dla dziecka i dorosłego – przepisy na bezglutenowe śniadania

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *