Radzenie sobie ze stresem – 3 proste metody na uspokojenie

radzenie sobie ze stresem

Radzenie sobie ze stresem – co to tak na prawdę znaczy? Jak poradzić sobie ze stresem, który niszczy życie? W tym artykule będzie krótko o tym czym jest stres i dlaczego nas pobudza. A potem opowiem o kilku sprawdzonych technikach i przy każdej wytłumaczę dlaczego ona działa – bo każda z nich ma uzasadnienie w tym jak funkcjonuje nasz organizm. Chcesz wiedzieć co zrobić przed ważną ale trudną rozmową? Albo jak nie padać ze zmęczenia zaraz po powrocie do domu? Zapraszam do czytania! Czym jest stres?

Czym jest stres?

Co to jest stres? Definicji można znaleźć bardzo dużo. Jednak dla mnie najprostszą i najlepiej odpowiadającą na to (trudne) pytanie jest:

Stres to reakcja organizmu na stresor.

Proste, prawda? Szczególnie, jeśli wiemy, że stresor to

Reakcja stresowa ma przywrócić równowagę z której wytrącił nas stresor. Skoro jest tak potrzebna, to czemu nam szkodzi?

Choroba ze stresu – czy to możliwe?

Był film o tym, czy lęk może wywołać chorobę.

A jak jest ze stresem? Jak ważne jest radzenie sobie ze stresem?

Sama w sobie reakcja stresowa nie sprowadza na nas choroby. Jednak przez to, że współczesny człowiek “stresuje się” często i przewlekle – tutaj mamy już problem. Tłumaczę to w tym filmie na przykładzie zebry i współczesnego człowieka:

Podsumowując najważniejsze kwestie:

  • Reakcja stresowa ma charakter somatyczny, czyli w dużym stopniu dotyczy naszego ciała.
  • Stres (czyli reakcja stresowa) powstaje w odpowiedzi na bodziec (stresor) i dla ciała to mała różnica czy ten bodziec to rata kredytu czy niedźwiedź – aktywacja ma charakter ogólny.
  • Bez reakcji stresowej byśmy nie przetrwali. Ale z przewlekłym stresem też możemy skrócić sobie życie. A na pewno zniszczyć zdrowie. Co więc można zrobić?
Radzenie sobie ze stresem

Radzenie sobie ze stresem: 3 wybrane techniki, które stosuję w pracy z pacjentami (i działają!)

Uważność – czyli świadomość tego, co się dzieje z moim ciałem i reagowanie na jego potrzebę.

Radzenie sobie ze stresem
Często myśląc o stresie skupiamy się na emocjach a zapominamy o jego somatycznej manifestacji

W stresie najczęściej skupiamy się na naszych emocjach i uczuciach. Chociaż ciało daje nam silne sygnały (zarówno w stresie krótkotrwałym jak i przewlekłym) to mamy tendencję do ignorowania ich, aż staną się bardzo silne i dokuczliwe np. biegunki, silne bóle pleców, głowy.

Ignorowanie sygnałów i potrzeb ciała w sytuacji stresowej sprawia, że ciało coraz silniej manifestuje swoje potrzeby dając coraz silniejszy objaw.

Dlatego warto: skup się na ciele – czy jest napięte? Rozluźnij mięśnie, szczęki, poruszaj nim chwilę. Stres przygotowuje nasze ciało do ruchu i jak napisał w fenomenalnej książce Sampolsky – ten ruch jest w sumie jedyną metodą somatycznego rozładowania reakcji stresowej.

Oddech – z długim wydechem.

Przed każdą sytuacją stresową w czasie i po. Oddech z długim wydechem to informacja dla układu nerwowego – jestem bezpieczny/bezpieczna.

Aktywuje on przywspółczulny układ nerwowy:

Debodźcowanie – nadmiar bodźców sprzyja ciągłemu pobudzeniu układu nerwowego i jego wycieńczeniu. Dlatego moi pacjenci wykonują często ćwiczenia mające na celu regularne debodźcowanie. Jak przeprowadzić taki tening:

  1. Ustaw alarm na co 2-3 godziny.
  2. Kiedy zadzwoni oderwij się od tego co robisz, zadbaj o spokój, ciszę, ciemność. Trudne? Niemożliwe? Spokojnie – dla każdego da się dopasować jakąś metodę, która będzie dla niego realna.
  3. Skup się przez kilka – kilkanaście minut na oddechu i swoim ciele. Rozluźnij je, pozwól mu dojść do głosu.

To jest bardzo trudne ćwiczenie, dlatego ustalamy jego zakres zwykle indywidualnie podczas spotkań. Jednak regularnie wykonywane przynosi spektakularne rezultaty np. w zespole przewlekłego zmęczenia.

Pamiętaj, że możesz umówić się do mnie na konsultacje online – tutaj link.

Inne czynniki wspierające radzenie sobie ze stresem.

Należy pamiętać, że jeśli mamy problem z radzeniem sobie ze stresem to do tematu trzeba podejść kompleksowo. Ważne jest znalezienie przyczyny: czy jest to nadmiar bodźców, nasze przekonania, niepozwalające nam odpuścić niektórych kwestii.

Istotne jest też, że na stan psychofizyczny wpływa nasza dieta, mikrobiom jelitowy, aktywność fizyczna czy chociażby jakość snu. Bez kompleksowego przyjrzenia się tym wszystkim aspektom może być trudno odzyskać równowagę. Zajrzyj też do artykułu o przewlekłym zmęczeniu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *