Rogaliki drożdżowe bez glutenu i nabiału to długo było moje wyzwanie. Co innego zrobić drożdżowe ciasto, które można „wsadzić” do formy, a co innego takie, które da się rozwałkować i zawinąć. Jednak ośmielona spektakularnym sukcesem faworkowych pączków  postanowiłam wykorzystać potencjał i zrobić też rogaliki. Efekt – boski!

Rogaliki drożdżowe bez glutenu i nabiału – wskazówki na początek

Aby było Wam łatwiej zapoznajcie się najpierw ze wskazówkami:

  • Im drobniej zmieloną macie mąkę tym lepiej wychodzą ciasta bezglutenowe. Ja korzystam z mąki ryżowej kupowanej w sklepach azjatyckich, takiej w przeźroczystej folii. Jest dużo bardziej „miałka” niż te standardowe.
  • Używajcie świeżych drożdży. Lepiej dźwigają ciasto niż suszone.
  • W tym przepisie lepiej użyć mielonego siemienia niż mąki z lnu. Mielone siemię jest nieco grubsze. Ale jak macie mąkę z lnu tez będzie ok.
  • Przy wałkowaniu nie żałujcie mąki. Trzeba podsypywać żeby się lepiło.
  • Można zrobić farsz bez orzechów. Można zrobić z samymi powidłami.

Rogaliki drożdżowe bez glutenu i nabiału – składniki na około 10 – 15 sztuk

Na zaczyn:

  • 25 gramów świeżych drożdży
  • pół szklanki napoju roślinnego (sojowy, ryżowy itd)
  • Pół szklanki cieplej wody
  • 2 czubate łyżki mielonego siemienia lnianego
  • łyżeczka cukru
  • 2 łyżki mąki ryżowej

Drożdże rozdrobnić w ciepłym mleku z wodą, Dodać pozostałe składniki, zostawić na 15 – 20 minut.

Na ciasto

  • Przygotowany zaczyn
  • 1,5 szklanki mąki ryżowej + ok 0,5 szklanki do podsypywania
  • 0,5 szklanki mąki z tapioki (lub ziemniaczanej, lub z ryżu kleistego)
  • 0,5 szklanki cukru
  • 2 czubate łyżki miękkiego (nie z lodówki) oleju kokosowego (możesz użyć jeśli nie ma być wegańskie masła klarowanego)

Na nadzienie

  • Łyżka oleju kokosowego
  • łyżeczka czubata cynamonu
  • łyżka cukru
  • garść mocno rozdrobnionych orzechów laskowych

Ewentualnie – powidła śliwkowe

Rogaliki drożdżowe bez glutenu i nabiału

Rogaliki drożdżowe bez glutenu i nabiału

Rogaliki drożdżowe bez glutenu i nabiału – przygotowanie

  1. Do wyrośniętego zaczynu dodaj mąki, cukier, olej kokosowy i dobrze wymieszaj. Ja użyłam robota z hakiem do ciasta drożdżowego.
  2. Pozostaw do wyrośnięcia na około 20 minut.
  3. W tym czasie w małym garnku rozpuść olej i cukier z cynamonem, chwilę pogotuj, dodaj orzechy, przestudź.
  4. Wyrośnięte ciasto powinno dać się dzielić na porcje. Jeśli jest zbyt kleiste i lejące – podsyp mąką i wymieszaj
  5. Ciasto małymi porcjami wykładaj na obsypany blat lub stolnicę, wałkuj na grubość ok. 3 mm. Wytnij kwadrat.
  6. Kwadrat podziel na trójkąty, każdy z nich posmaruj farszem. Możesz na masie cynamonowej wyłożyć też powidła śliwkowe. Mogą być same powidła.
  7. Zawijaj od szerokiej strony do wąskiej i układaj na wyłożonej papierem do pieczenia blaszce.
  8. Piecz około 20 minut w temperaturze 180 stopni z termoobiegiem

SMACZNEGO!

 

Rogaliki drożdżowe bez glutenu i nabiału

Rogaliki drożdżowe bez glutenu i nabiału