Syrop na odporność dla dziecka to jeden z najchętniej kupowanych preparatów w sezonie jesienno – zimowym. Nic dziwnego, że w aptece znajdziemy ich całe zatrzęsienie. Wybór jest tak duży, że mój pierwotny plan porównania składów szybko musiał zostać zweryfikowany. Znalazłam kilkadziesiąt syropów dla dzieci, z których każdy reklamowany był jako „syrop na odporność”. Czego udało mi się dowiedzieć?

Syrop na odporność dla dziecka – co się w nim kryje?

Zabrałam się za analizowanie składów syropów na odporność, żeby zobaczyć co właściwie rynek oferuje. Przyznam, że zaskoczenia nie było. Okazuje się bowiem, że niemal każdy syrop zawiera te same substancje czynne. Czasami tylko niektóre, czasami jedną, czasami kilka. Postanowiłam odpowiedzieć sobie na dwa pytania:

  • Czy któryś produkt zawiera coś, czego nie można dostarczyć wraz z dietą?
  • Czy któryś produkt uznałam za szczególnie wartościowy?

 

Zacznijmy może od pytania pierwszego. Jakie składniki najczęściej znajdziemy w syropach na odporność?

  • Ekstrakty z roślin bogatych w witaminę C (czarnego bzu, róży, aronii) – Oprócz witaminy C w warzywach i owocach surowych na rynku dostępne są 100% soki z tych roślin. Dodatkowo np. sok z rokitnika ma bardzo wysoką zawartośc witaminy C, która nie znika podczas procesów przetwórczych.
  • Wyciąg z aloesu – na rynku dostępne są 100% soki z aloesu
  • Betaglukan – błonnik, który znajduje się między innymi w zbożach
  • Witamina C w różnej formie – jak w punkcie o sokach.

Te składniki stanowią najczęściej podstawę syropów. Czy to dobrze? Tak, jak najbardziej. Wszystkie one mają one udowodniony korzystny wpływ na układ odpornościowy i pobudzają go do działania. Czyli wystarczy biec do apteki i wybrać dowolny? Nie tak szybko…

Syrop na odporność dla dziecka czy może jednak coś innego?

Zdaję sobie sprawę skąd popularność syropów na odporność. Jak w przypadku każdego suplementu łatwiej jest rodzicowi podać łyżeczkę syropu dziennie niż stawać na głowie, żeby dziecko zjadło wystarczającą ilość warzyw, owoców i zbóż. I ja tego nie potępiam. Co więcej – ja to doskonale rozumiem. Zastanówmy się jednak, czy na pewno chcemy podawać dziecku codziennie preparat o takim składzie:

syrop glukozowy, woda oczyszczona, ekstrakt z owoców czarnego bzu, regulator kwasowości: kwas cytrynowy, kwas L-askorbinowy (witamina C), substancja konserwująca: sorbinian potasu.

Czy ten syrop glukozowy (lub inne słodziki, tak powszechne w syropach dla dzieci) są konieczne? Czy korzyści płynące z ekstraktów z roślin nie zostaną przysłonięte przez wszystkie dodatki, które w takich syropach znajdziemy? I jaka jest przyswajalność witamin z takich syropów?

Na te pytania warto sobie odpowiedzieć zanim powierzymy odporność dziecka syropowi z apteki. Poniżej grafika gdzie starałam się wybrać coś godnego uwagi: żeby cukier nie był na pierwszym miejscu i żeby skład albo się wyróżniał albo przynajmniej miał badania kliniczne.

Oczywiście to tylko wycinek tego, co oferują apteki. Jeśli wybierasz syrop na odporność dla dziecka zwróć jeszcze uwagę:

  • Czy w składzie jest witamina D i Omega-3? Jeśli nie to pamiętaj o dodatkowej suplementacji tych składników.
  • Probiotyki – syrop na odporność to jedno, ale probiotyki nadal stanowią podstawę suplementacji.
  • Aktywność na świeżym powietrzu – przypominam, że bez tego żaden syrop nie pomoże.

przypominam jeszcze jedną grafikę:

A teraz pojawia się pytanie – co jeśli nie syrop na odporność dla dzieci? Domowy syrop na odporność!

Przyznam szczerze, że ja unikam syropów na odporność. Uważam, że i tak w większości z nich brakuje kluczowych składników takich jak Omega-3, witamina D, nie wspominając już o tym, że nawet te wartościowe wyciągi z roślin gubią się w ulepku z cukru. Jakie są alternatywy? Proponuję domowy syrop na odporność, a raczej magiczny napój, który zawiera cenne składniki. Do tego konieczna jest odpowiednia suplementacja.

  • Witaminę C można znaleźć w owocach i warzywach. Wiedząc o tym, że w zimie może być z tym ciężko dobrym rozwiązaniem będzie podawanie dziecku 100% soków: aroniowego, z dzikiej róży czy z rokitnika.
  • Na rynku znajdziemy także 100% sok z aloesu. Uważam, że dodawanie kilku łyżeczek takiego soku do herbaty czy napoju będzie lepsze niż kupowanie syropku dla dzieci z aloesem
  • Syrop na odporność dla dzieci, a raczej jego aktywne składniki to nie wszystko. Jak już wspomniałam większość z nich nie zawiera innych składników ważnych dla prawidłowego działania układu odpornościowego: probiotyków, witaminy D, Omega-3.

Wiadomo, że kusi skorzystanie z gotowego rozwiązania jakim jest syrop na odporność. Ale zamiast tego proponuję przygotowywać dziecku codziennie letni napój (domowy syrop na odporność) w którego skład będzie wchodzić:

  • Miód – 2 łyżeczki
  • Sok z cytryny – 2 łyżeczki
  • 100% sok z aronii/róży/bzu/malin – 3 łyżki
  • 100% sok z aloesu- 3 łyżki
  • Probiotyk – zalecana dzienna dawka w kroplach np. vivomixx dla dzieci, lactibiane dla dzieci, SymbioFlor 1 i 2.
  • Witamina D w kroplach Vigantol

Wszystkie składniki wymieszać w szklance letniej wody. Taki napój jest smaczny, idealnie sprawdzi się do popicia tranu (Omega-3). W przypadku silnie obniżonej odporności można podać także laktoferynę w kroplach.

Na pewno zapytasz jeszcze o inne suplementy, które można podawać. Koniecznie zapoznaj się z tymi artykułami:

Suplementy na odporność: maślan, laktoferyna itd. 

Jak ponieść liczbę białych krwinek? 

Gorączka u dziecka – czy zbijać?

Probiotyki na odporność – jak wesprzeć dziecko? 

Jakie probiotyki polecam dla dziecka – lista