Probiotyki to szczepy bakterii, które mają udowodnione, korzystne działanie na organizm. Jest to bardzo ważne, żeby zwrócić uwagę na to, czy dana bakteria jest rzeczywiście probiotykiem. Co o tym świadczy? Jak wybrać probiotyk?

Jak wybrać probiotyk?

Abyśmy mieli pewność, że probiotyk który kupujemy, faktycznie zawiera szczepy probiotyczne musi być określony: rodzaj bakterii, gatunek i szczep. Jest to zazwyczaj zapisywane w ten sposób:

Nazwa + nazwa + ciąg cyferek i literek

Na przykład:

Lactobacillus (rodzaj) rhamnosus (gatunek)  PL1 (szczep)

jak rozpoznac probiotyk

Probiotyki – najważniejsze informacje

Sam gatunek bakterii np. Lactobacillus to za mało, żeby uznać że są one probiotyczne. Właściwości probiotyków są szczepozależne – czyli w obrębie tego samego gatunku możemy mieć bakterie zarówno probiotyczne jak i takie , które nie spełniają cech probiotyków. Dlatego, aby szczep bakterii uznać za probiotyczny musi przejść szereg badań, które tego dowiodą.

Aby szczep był uznany za probiotyczny musi być udokumentowane, że:

  • jest odporny na działanie kwasu solnego i sole żółci – czyli przeżyje pasaż do jelita grubego
  • przyczepia się do śródbłonka – czyli skolonizuje jelito
  • wywiera pozytywne działanie kliniczne – czyli wpłynie na korzystnie na nasze zdrowie

Warto pamiętać, że probiotyki nie kolonizują jelit na stałe, ale mają za zadanie czasowo pomóc w odbudowaniu własnej mikroflory.

Naturalne probiotyki – czy to wystarcza?

Dużo mówi się o naturalnych probiotykach, które pochodzą z jogurtów czy kiszonek. Nie da się zaprzeczyć, że ich spożywanie ma korzystny wpływ na organizm, ale niestety nie można powiedzieć, że zastępuje to suplementację probiotykami. O ile w przypadku witamin lepiej przyjmować je z pożywienia, tak z probiotykami nie jest to takie proste. Naturalne probiotyki są dobre jako wspomaganie, ale nie jako celowana terapia. Dlaczego?

  • Nie każda pałeczka kwasu mlekowego jest probiotykiem. Kiszonki i jogurty, owszem zawierają bakterie fermentacji mlekowej, jak również kwas mlekowy, które wspomagają pracę jelit. Nie mniej jednak nie można nazywać ich probiotykami dopóki nie przejdą wspomnianych już wcześniej badań potwierdzających ich skuteczność. Żeby bakterie probiotyczne dotarły do jelita grubego muszą przejść długą drogę przez układ pokarmowy. W pożywieniu znajduje się ich ograniczona ilość, z czego zdecydowana większośćnie przeżywa tej drogi.. Nie ma pewności ile probiotycznych bakterii z jednego kubeczka jogurtu trafiło tam, gdzie powinno – czyli do jelita grubego.
  • W przypadku specjalistycznych preparatów probiotycznych one w skoncentrowanej postaci, więc jest duża szansa, że przejdą one przez przewód pokarmowy i dotrą do jelita.

 

 

Jak zbadać mikroflorę jelit? Przeczytaj tutaj!

Co to jest terapia probiotykami? Przeczytaj tutaj