Jak zorganizować wakacje alergika? Wakacje kojarzą się z totalnym odpoczynkiem, również od gotowania i zakupów. Niestety alergik na wakacjach nie ma łatwo. A jeszcze trudniej mają rodzice małych alergików. Alergia zawsze jest związana z układem immunologicznym, który podczas wyjazdu jest dodatkowo trenowany. Dlatego można się spodziewać, że na wakacjach objawy alergii mogą się nasilić. Dlatego warto przygotować się do urlopu jak najlepiej i zminimalizować problemy. Co wziąć pod uwagę? Podpowiadam!

Wakacje alergika – gdzie się wybrać?

Przy alergiach poleca się zmianę klimatu, jednak wyjeżdżając dobrze jest wziąć pod uwagę fakt, że nowe miejsce to zawsze możliwość pojawienia się nowej alergii, nie tylko pokarmowej. Kontakt z nowymi, nieznanymi pyłkami czy jedzeniem może dodatkowo pobudzić i tak rozhuśtany już układ odpornościowy. Uznaje się, że dla alergików z problemami skórnymi dobry jest wyjazd nad morze. Gospodarstwo agroturystyczne jest dobrym pomysłem jeśli chcemy trenować układ immunologiczny przez kontakt ze zwierzętami i naturą (pierze, sierść, siano), ale trzeba liczyć się z tym, że u wrażliwszych alergików może powodować wzmożenie objawów.

wakacje z alergikiem

Samodzielna organizacja czy biuro podróży?

Wszystko zależy od indywidualnych preferencji. Organizując wakacje alergika samemu mamy większy wpływ na wybór hotelu, indywidualne negocjacje z obiektem noclegowym i większą swobodę. Z kolei wyjeżdżając z biurem podróży o wiele rzeczy nie musimy się martwić, co jest szczególnie ważne, jeśli jedziemy za granicę do mniej znanego kraju. Na co zwrócić uwagę w obu przypadkach?

Jeśli zależy nam na diecie ściśle bezglutenowej to warto skorzystać z listy obiektów na stronie Polskiego Stowarzyszenia Osób z Celiakią i na Diecie Bezglutenowej. W przypadku celiakii lub bardzo silnej alergii należy wybrać albo sprawdzony ośrodek, gdzie wiadomo, że używana jest certyfikowana bezglutenowa żywność, albo zdecydować się na samodzielne gotowanie.

Wyjazd organizowany indywidualnie:

  • Miejsce noclegowe dla alergika – wyżywienie w obiekcie.

Za szukanie warto wziąć się wcześniej. Do wyboru są zawsze 4 opcje: bez wyżywienia i samodzielne przygotowywanie posiłków, opcja tylko ze śniadaniem, opcja śniadania i obiadokolacje i All Inclusive. Jeśli zdecydujecie się na samodzielne gotowanie wato wybrać miejsce gdzie macie dostęp do dobrze wyposażonej kuchni. Jeśli chcecie wybrać którąkolwiek z opcji z wyżywieniem konieczny będzie kontakt z obiektem i ustalenie szczegółów. Z doświadczenia wiem, że większość obiektów 4 i 5 gwiazdkowych nie robi żadnych problemów z dostosowaniem diety. Również wiele mniejszych pensjonatów czy kwater typu B&B nie ma z tym problemu pod warunkiem wysłania listy zakazanych produktów i kilku propozycji co może być zaserwowane. Większy problem jest, jeśli korzysta się tylko z produktów z przekreślonym kłosem, wtedy faktycznie trzeba skorzystać z obiektów wskazanych na stronie stowarzyszenia

  • Nocleg dla alergika – pokój

Alergia to nie tylko problem z jedzeniem. Często dochodzi też kwestia problemów skórnych, które dodatkowo mogą się nasilać przy zmianie klimatu i znanego środowiska. Dlatego tak ważne jest, aby pokój do którego się wybieracie był dobrze przygotowany. Tutaj też niezbędna jest rozmowa z przedstawicielem obiektu do którego się wybieracie – najlepiej właścicielem lub managerem. Warto podkreślić, że Wasze wymagania nie są tylko fanaberią, ale powiedzieć dlaczego potrzebujecie dodatkowych przygotowań. Nie chodzi o to, że musicie się tłumaczyć, ale zrozumienie tematu przez drugą stronę sprawia, że postara się ona niczego nie zaniedbać. W przypadku pokoju warto zadbać o:

  • Pościel i ręczniki wyprane w płynie hypoalergicznym + kołdra nie z pierza czy puchu, najlepiej również wyprana. Jeśli w obiekcie nie ma możliwości takich udogodnień to należy zabrać własny śpiwór, prześcieradło i poszewki wyprane w odpowiednim płynie.

Z doświadczenia: w przypadku mojego syna częstszym problemem niż jedzenie są właśnie podrażnienia skóry spowodowane alergią kontaktową na nową pościel w miejscu noclegowym.

  • Poprosić o szczególnie dokładne posprzątanie pokoju. Często jest tak, że pokój stoi pusty od jakiegoś czasu więc może być więcej kurzu. Najlepiej prosić o pokoje dla osób niepalących i bez zwierząt. Poprosić o szczególnie dokładne posprzątanie wykładziny (szczególnie jeśli dziecko raczkuje lub bawi się na podłodze).
Obraz 364

Miejsce w którym spaliśmy z Tymonem. Arrivia B&B w Łodzi. Nie było problemu z przygotowaniem pokoju.

Wyjazd dla alergika z biurem podróży

Wakacyjny wyjazd z biurem podróży to najczęściej wyjazd zagraniczny. O co warto zadbać?

  • Miejsce i hotel. Zdecydowanie łatwiej jest wyegzekwować indywidualną dietę w państwach europejskich w hotelach 4 i 5 gwiazdkowych. Trudno natomiast liczyć na to, że ośrodki będą używały żywności certyfikowanej bezglutenowej. Można liczyć raczej na naturalnie bezglutenowe czy bezmleczne i bezjajeczne potrawy. Najlepiej przed zarezerwowaniem wycieczki dokładnie wypytać i uzyskać odpowiedź (na piśmie), że taka dieta będzie przestrzegana. Warto też wpisać to w umowę zawieraną z biurem podróży.
  • Na miejscu porozmawiać z kierownikiem restauracji (najlepiej w obecności rezydenta) i przekazać jeszcze raz informacje o diecie.
  • Jedząc „na mieście” warto mieć ze sobą listę niedozwolonych alergenów (w miejscowym języku lub po angielsku).
  • Dopytać o kwestie związane z pokojem – zasady są takie same jak w przypadku samodzielnej organizacji

Wizyta u lekarza i wizyta w aptece

Koniecznie przed wyjazdem odwiedź alergologa i poproś o polecenie i przepisanie odpowiednich leków. Wykup je przed wyjazdem. Nie ma nic gorszego niż szukanie całodobowej apteki w miejscowości wypoczynkowej w celu kupienia syropu na alergię. Przygotuj się na wypadek wstrząsu anafilaktycznego – nowe miejsce, nowe produkty, inna flora i fauna. Warto zapytać lekarza jak postąpić w takiej sytuacji. Pamiętaj też o lekach na biegunkę oraz probiotykach!

Pamiętaj o ubezpieczeniu! Koniecznie wyrób kartę EKUZ lub wykup dodatkowe ubezpieczenie. W razie silnego ataku alergii czy wstrząsu może być konieczne wezwanie lekarza czy wizyta nawet wizyta w szpitalu, dlatego lepiej nie być zmuszonym pokrywać kosztów z własnej kieszeni. 

Pamiętaj o ochronie skóry

Skóra na wakacjach ma ciężko i bez alergii. Dużo bodźców (słońce, piasek, woda, pot, wysoka temperatura) może powodować podrażnienia nie tylko u osób z AZS. Warto zabrać ze sobą hypoalergiczne środki do pielęgnacji skóry. Tak jak już pisałam – problemy skórne mogą tez wystąpić na skutek kontaktu z pościelą czy ręcznikami.

Dieta eliminacyjna na wakacjach – pozostałe porady

  • Zamów zakupy na miejsce noclegu! Jeśli decydujemy się na samodzielne (całkowite lub częściowe) gotowanie to warto pamiętać, że w mniejszych miejscowościach dostęp do żywności specjalistycznej może być utrudniony. Z kolei przy dużej liczbie bagażu wożenie paczek z jedzeniem też może być problematyczne. Rozwiązaniem mogą być zakupy przez Internet i nadanie paczki do obiektu gdzie będziemy nocować – oczywiście po wcześniejszym porozumieniu z managerem czy właścicielem.

Co warto zabrać ze sobą?

Nie jestem zwolennikiem wożenia ze sobą ogromnej ilości jedzenia. Zdecydowanie nie biorę pakowanych wędlin, bo spokojnie bez wędlin wyżyję, a zawsze można zamówić rybę z grilla. To, co moim zdaniem warto mieć: napoje roślinne, bezglutenowe pieczywo, bezglutenowe chrupkie pieczywo, coś do smarowania (np. masło migdałowe, paprykarz wegetariański), ryż i kaszę, jakieś słodkości żeby zawsze mieć gdyby napadła pokusa, a akurat nie było w okolicy nic zgodnego z dietą. Czyli jeśli gotuję na wakacjach to zabieram bazę (bezglutenową) a resztę składników uzupełniam na miejscu.

 

  • Jedzenie na mieście. Nie chcesz gotować a nie masz opcji wykupienia posiłków u siebie w miejscu noclegowym (np. namioty, domki)? Poszukaj restauracji lub pensjonatu, który serwuje posiłki i przed wyjazdem skontaktuj się i zapytaj czy można wykupić pakiet specjalnych posiłków. Podpowiedz co by to mogło być.
Grill jest zwykle bezpieczną opcją. Wybieraj jedzenie bez panierki, bez sosów.

Grill jest zwykle bezpieczną opcją. Wybieraj jedzenie bez panierki, bez sosów.

  • Pokusy. Tego nie unikniesz. Ani u siebie, ani u dziecka. Dlatego warto przed wakacjami poruszyć z dzieckiem temat trzymania diety na wakacjach. Warto czasami odpuścić i pozwolić na nie do końca super – zdrowe, ale za to zgodne z dietą produkty (frytki, sorbety). W końcu ma to być zabawa i odpoczynek!